پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

با خنده بیماری‌ها را دور کنید


با خنده بیماری‌ها را دور کنید
پس از تماشای یك برنامه تلویزیونی در مورد نقش خنده در ایفای سلامتی، «پاملای» ۶۱ ساله احساس كرد به اندازه كافی شاداب و سلامت نیست.
بنابراین تصمیم گرفت همراه چند تن از دوستانش در كلاس های خنده كه در كتابخانه «برندفورد» تشكیل می شود، شركت كند. امروزه «پاملا» بیش از همیشه می خندد و حتی با غریبه ها نیز خیلی شاد و صمیمی برخورد می كند و آنان را نیز وادار به خندیدن می كند. او می گوید: «من خیلی از این موضوع خوشحالم، خنده واقعاً سری است و همیشه می تواند برای همه خوب باشد.»
در هیچ تحقیقات و یا مطالعات پزشكی نشان داده نشده كه خندیدن یا خلق و خوی شاد داشتن عمر شما را طولانی خواهد كرد. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد خنده می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت كند. البته با افزایش میزان سلول های تی «T» جنگنده عفونت ها كه باعث كاهش استرس، كاهش علائم آلرژی، افزایش مقاومت در برابر درد، كاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و سكته تنظیم فشار خون و همچنین كنترل میزان قند خون می شوند. البته این بدین معنا نیست كه خنده تنها برای درمان بیماری ها كافی است بلكه افراد برای داشتن سلامتی باید روزانه ورزش كنند. از استعمال دخانیات پرهیز كنند، میوه و سبزیجات زیاد مصرف كنند. به دستورات پزشك معالج خود عمل كنند و حتماً مراقبت های لازم را انجام دهند. اما علاوه بر تمام اینها اضافه كردن خنده به این لیست نیز می تواند مفید و مؤثر باشد. به خصوص برای كنترل درد. زیرا خنده به مغز فرمان تولید «اندورفین» را می دهد و این هورمون مسكن طبیعی بدن است كه باعث كاهش و تسكین درد می شود. البته این نظریه كه خنده خاصیت درمانی دارد، جدید نیست. بلكه در سال ،۱۹۷۹ «نورمن كازینز»، نویسنده معروف بافروش كتاب «آناتومی یك بیماری» توجه جامعه بین المللی و دنیا را به خود جلب كرد. او در این كتاب سرگذشت زندگی خود را تعریف كرده بود كه در دورانی كه در اثر ابتلا به بیماری شریانی زندگی اش در معرض خطر مرگ قرار داشته، چگونه نجات پیدا كرد. او برای خود به همان میزانی كه ویتامین C تجویز شده بود، خنده تجویز كرد و متوجه شد كه ۱۰ دقیقه خندیدن در اثر تماشای فیلم های كمدی، حداقل ۲ ساعت خواب راحت و بدون درد برای او به ارمغان می آورد. او با خندیدن سرانجام توانست بر درد غلبه كند و از تمام دردها رهایی پیدا كند و به طور غیرمنتظره ای درمان شود.
بنابراین هیچ گونه شبهه ای در تأثیر مثبت خنده وجود ندارد و تنها با یك لبخند آزادسازی «اندورفین» آغاز می شود. برای خندیدن نباید حتماً دنبال بهانه یا سوژه ای بگردید و منتظر باشید بلكه باید با خود تمرین كنید كه هر زمان كه بخواهید قادر به خندیدن باشید.
كارشناسان معتقدند: كودكان پیش دبستانی و حتی كوچكتر در روز به طور متوسط ۴۰۰ مرتبه می خندند در حالی كه این میزان در میان نوجوانان و جوانان تنها ۱۵ مرتبه و حتی كمتر است. زیرا همیشه و همه جا به ما آموزش داده شده كه باید جدی باشیم و با افراد، جدی و خشك رفتا ر كنیم به خصوص در محیط كار، در غیر این صورت با مشكل مواجه می شویم. اما باید بدانیم بد نیست گاهی هم به فرد بذله گو و خندانی تبدیل شویم و این خنده بسیاری از كسالت های محیط كار را از بین می برد. حتی اگر كمكی هم به مشكلات شما نكند ولی باز هم همین الان شروع به خندیدن كنید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید