جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۹ مه ۲۰۰۴ ـ نظر«سی بی اس» آمریکا و برخی رسانه های دیگر درباره «ایاز علاوی» زمانی که به سمت نخست وزیر دولت انتقالی عراق تعیین شده بود


۲۹ مه ۲۰۰۴ ـ نظر«سی بی اس» آمریکا و برخی رسانه های دیگر درباره «ایاز علاوی» زمانی که به سمت نخست وزیر دولت انتقالی عراق تعیین شده بود
تعیین «ایاز علاوی» که ۵۸ ساله بود از سوی شورای حاکمیت عراق که اعضای آن از سوی آمریکا منصوب شده بودند به عنوان نخست وزیر موقت آن کشور که ۲۹ مه ۲۰۰۴ صورت گرفته بود در رسانه های سراسر جهان بازتاب نسبتا وسیع داشت. شبکه تلویزیونی «سی بی اس» آمریکا در اخبار مشرح همان شب خود از ایاز علاوی به عنوان فردی که ارتباط تنگاتنگ با سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و انگلستان (سیا و اینتلیجنس سرویس) دارد و مورد اعتماد آنها است نام برد و گفت: در حالی که سازمان ملل هنوز بر این انتصاب رسما صحه نگذارده بود، جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا و «برمر» فرماندار آمریکایی عراق از نخست وزیر شدن ایاز علاوی حمایت و از شخص وی تمجید کردند.
سی بی اس گفت: علاوی که یک پزشک اعصاب و از اعضای پیشین حزب بعث و درگیر در کارهای اطلاعاتی عراق (زمان صدام حسین) بود در ۱۹۷۱ از این کشور فرار کرد و در انگلستان با گرد آوردن افسران اخراجی و فراری از عراق و ناراضی از صدام، حزب «پیمان ملی عراق» را در تبعید تاسیس کرد که یک بار هم متهم به طرح کودتا بر ضد صدام شد. او شیعه است ولی مذهبی نیست. قرار بود حسین شهرستانی کارشناس هسته ای عراق که پس از فرار از این کشور افشاءگری های متعدد بر ضد صدام و برنامه های اتمی او کرده بود نخست وزیر شود که از این کار انصراف داد. شورای حاکمیت با حضور برمر و در غیاب براهیمی نماینده سازمان ملل و همچنین احمد چلبی که از نظر آمریکا افتاده است، ایاز را به عنوان نخست وزیر تعیین کرد. علاوی ضمن داشتن ارتباط با سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و انگلستان، در طول تبعید کسب و کار بازرگانی هم داشت که پس از اشغال نظامی عراق به این کشور باز گشت. این شبکه گفته بود شورای حاکمیت، در حالی که هنوز شورای امنیت سازمان ملل روی آینده عراق توافق نکرده است، تنها باید رئیس جمهوری موقت (یک سنی) و دو معاون او (یک کرد و یک شیعه) را تعیین کند.
در این زمینه، برخی مطبوعات فرانسه نوشته بودند که عراقی ها تبعیدی های بازگشته از خارج را نمی خواهند و می گویند که این جماعت دست کم از مشکلات عراقی ها به علت اقامت طولانی در خارج بی خبرند و با داشتن حس انتقامجویی نسبت به مقامات بعثی نخواهند توانست کاری انجام دهند و در صورتی که در راس کار باشند؛ آشتی ملی که راه حل مسائل عراق است تحقق نخواهد یافت. به نوشته این رسانه ها، براهیمی در مورد انتصاب ایاز علاوی نگران ارتباط طولانی او با «سیا» و «اینتلیجنس سرویس» است و تردید عراقی ها نسبت به او را درک می کند. این رسانه ها نوشته بودند که علاوی در دهه ۱۹۷۰ در عین حال یک مامور اطلاعاتی دولت وقت عراق بود و اضافه کرده بودند که در تعیین علاوی به عنوان نخست وزیر موقت عراق، وزارت امورخارجه آمریکا بر وزارت دفاع این کشور که از دیر زمان باهم رقابت داشتند پیروز شده است، زیرا که چلبی مربوط به وزارت دفاع بود و علاوی با وزارت امورخارجه آمریکا ارتباط داشت. وزارت دفاع آمریکا پس از انتشار عکسهای شکنجه در زندان ابو غریب در حالت دفاعی قرار گرفته است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید