جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بومرانگ Boomerang


اسلحه‌ای است چوبی برای پرتاب که به‌وسیله بومیان استرالیائی به‌کار می‌رود. این اسلحه شبیه برگ‌های درخت اوکالیپتوس است که با حرارت خورشید آنرا پیج داده و چون بر زمین فرو افتد حرکتی مارپیچی و چرخشی دارد. برمرانگ ممکن است با طراحی خاص بومیان ساخته شده باشد.
دو نوع بومرانگ وجود دارد ۱) نوع برگردنده آن که به سوی پرتاب کننده باز می‌گردد ۲) نوع بومرانگی که پس از پرتاب باز نمی‌گردد بلکه کشنده و به هدف خورنده است از این بومرانگ در جنگ‌های قبیله‌ای و شکار جانوران و پرندگان استفاده می‌کنند که البته کارآئی و کشندگی و اصابت دقیق آن به هدف بستگی بسیار به پرتاب کننده بومرانگ دارد و تا حدود ۲۰۰ متر برد دارد.
در پرواز برمرانگ صدای سوتی شنیده می‌شود. بومرانگ را از چوب سخت می‌ساختند و میان دو تا سه پا طول و دارای وزنی حدود ۲۵۰ گرم و دارای انحنائی از حدود ۹۰ تا ۱۲۰ درجه است.
یک سوی بومرانگ صاف و تخت است اطراف دیگرش به‌سوی طول، لبه‌دار است. با ساخت بومرانگ به‌واسطه نوع بازگشتی آن بسوی پرتاب کننده یا بدون بازگشت آن متفاوت است.
بومرانگ بازگشتنی در یک مسیر با دایره باز حرکت می‌کند و به‌سوی پرتاب کننده باز می‌گردد.
بومرانگ کاملترین محصول فن و تکنیک انسان اولیه می‌باشد. این اسلحه عجیب و بی‌نظیر مدت مدیدی موجب حیرت و تعجب دانشمندان بود. واقعاً هم اشکال عجیب و پیچ در پیچی که بومرانگ در هوا رسم می‌کند موجب حیرت و تعجب هر شخصی می‌شود.
اکنون تئوری پرواز بومرانگ به‌طور دقیق و مفصل بررسی شده و دیگر شگفت‌آور و معجزه‌آمیز نیست. ما از شرح و تفصیل جزئیات جالب این مسئله صرفنظر می‌کنیم و فقط می‌گوئیم که خط سیر عجیب و غریب پرواز بومرانگ نتیجه تأثیر متقابل سه عامل است: ۱) پرتاب اولیه، ۲) چرخش بومرانگ، ۳) مقاومت هوا. استرالیائی می‌تواند به‌طور غریزی این سه عامل را با هم درآمیزد برای آنکه نتیجه لازم را به دست آورد، با مهارت زاویه انحراف بومرانگ، نیرو و جهت پرتاب را تغییر می‌دهد.
اما باید دانست که هر کسی می‌تواند در این هنر تا حدودی ورزیده و ماهر شود.
برای تمرین در اتاق باید به بومرانگ کاغذی اکتفا کرد. این بومرانگ را می‌توان مثلاً از کارت پستال ساخت. طول هرپره آن باید در حدود پنج سانتیمتر و عرض هرپره قدری کمتر از یک سانتیمتر باشد. این بومرانگ را با نوک شست بگیرید و با انگشت به انتهای آن ضربتی وارد آورید به‌طوری‌که جهت ضربت به جلو و کمی به بالا باشد. بومرانگ در حدود پنج متر پرواز می‌کند، با حرکتی همار و یکنواخت منحنی‌ای که گاهی خیلی پرپیچ و خم و جالب است رسم می‌کند و چنانچه در اتاق به چیزی برنخورد، جلوی پای شما فرود می‌آید.
اگر بومرانگ را به اندازه و فرمی بسازید بهتر از حالت پیش پرواز خواهد کرد. خوب است بومرانگ را کمی خم کنید و به آن حالت پیچ مانندی بدهید در صورتی که قدری تجربه داشته باشید، می‌توانید این بومرانگ را طوری پرتاب کنید که در هوا منحنی‌های پر از پیچ و خم کند و به همان جائی‌که به پرواز درآمده بود برگردد.
در خاتمه متذکر می‌شویم که برخلاف آنچه معمولاً تصور می‌کنند، بومرانگ به هیچ وجه اسلحه ویژه تنها بومیان استرالیا نیست. بومرانگ در بسیاری از نواحی هندوستان نیز به کار می‌رود و به‌طوری‌که از بقایای نقاشی‌های روی دیوار مستفاد می‌شود، زمانی، اسلحه معمولی جنگ‌آوران آشوری بوده است. در نوبه و مصر قدیم نیز بومرانگ وجود داشته است. یگانه چیزی که ویژه استرالیا می‌باشد، انحنا مختصری است که به بومرانگ می‌دهند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید