پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

گزنه


گزنه
● درمانگر دردناک
نام‌های دیگر آن عبارتند از: گزنه کبیر، گزنه دوپایه، گزنه سفید (انجره)، گزما، گزنک و...
● طبع: طبع آن گرم و خشک است.خواص: گزنه دارای ویتامین‌های بسیار، همچنین «سلنیوم» است. گزنه میکروب‌کش قوی است و خاصیت نیروبخشی فراوانی دارد.استفاده از این گیاه در درمان کم‌خونی موثر است.گزنه همچنین خاصیت ضدخونریزی دارد و بندآورنده خون دماغ است.مصرف گزنه در درمان ناراحتی‌های گوارشی موثر بوده و درمانگر ناراحتی‌هایی چون: «تنگی نفس و برونشیت» است.گزنه از نظر طب سنتی دافع بلغم بوده و در تسکین دردهای مفصلی و رماتیسمی (ناشی از بلغم فاسد در بدن) موثر است.جوشانده گزنه در رفع یرقان، ناراحتی‌های کبدی و همچنین دفع سنگ کیسه صفرا موثر است.در ناراحتی آرتروز، بستن مقداری گزنه تازه به ناحیه مذکور، باعث تسکین درد و درمان (در دراز مدت) می‌شود.همچنین «روغن گزنه» در درمان بیماری‌های مفصلی بسیار موثر است. از دیگر خواص استفاده از گزنه می‌توان به درمان ناراحتی‌هایی چون درد پهلو و پشت، بیماری قند خون، رگ‌به‌رگ‌شدن اعضا به‌صورت ضماد، سردرد، یبوست، استقاء (به‌صورت جوشانده)، انگل روده، مسمومیت ناشی از گیاهان سمی چون شوگران و بنگ‌دانه، نقرس (به شکل ضماد رقیق‌شده)، آبله و... اشاره کرد.
● موارد منع مصرف گزنه عبارتند از:
۱) تماس گزنه با پوست موجب سوزش و خارش می‌شود (البته تاثیر درمانی دارد!)
۲) گزنه دافع پتاسیم است.
۳) گاهی در بعضی افراد، مصرف خوراکی آن باعث نفخ می‌شود.
● چای گزنه
▪ مواد لازم:
ـ یک قاشق غذاخوری سرپر گزنه خشک یا تازه (برابر با یک مشت کوچک) ـ یک تکه نبات متوسط (برابر با ۵ حبه قند بزرگ از نظر سایز) ـ ۲ لیوان آب سرد.
● طرز تهیه:
همه مواد را در ظرف درداری ریخته، پس از آنکه مواد روی شعله مستقیم به جوش آمدند، ۵ـ۳ دقیقه آن را با شعله بسیار کم دم می‌کنیم. تذکر: این چای را حتما با نبات میل کنید، در غیر این‌صورت دچار افت قندخون می‌شوید!
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید