جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مضرات نوشابه ها


مضرات نوشابه ها
۱) پوسیدگی دندان ها: تمام نوشابه های گازدار خاصیت اسیدی داشته و سبب فرسایش مینای دندان ها می گردند. همچنین میزان قند بالا ی این گونه محصولا ت پوسیدگی دندان ها را تسریع می کنند.
۲) چاقی: نوشابه های گازدار عمدتا از آب تصفیه شده، افزودنی های مصنوعی و شکر تصفیه شده تهیه می گردند. بنابراین فاقد هر گونه ارزش تغذیه ای بوده و تنها به خاطر میزان قند بالا یشان دارای کالری زیادی می باشند که سبب چاقی در فرد مصرف کننده می گردند. در نوشابه های رژیمی نیز جای شکر معمولی از آسپارتام استفاده می کنند که در ضمن آن که یک ماده اشتهاآور می باشد برای سلا متی نیز مضر بوده و مصرف آن میگرن، سرگیجه و کاهش توان حافظه را به دنبال دارد.
۳) سو» تغذیه: افرادی که به مصرف نوشابه های گازدار اعتیاد دارند و از طرفی که این محصولا ت موجب کاهش اشتها می گردند بنابراین فرد معتاد تنها به مصرف نوشابه های گازدار روی آورده و دچار سو» تغذیه می گردند. هنگامی که شما در بطری یک نوشابه گازدار را می گشایید بلا فاصله حباب ها و گازهای موجود در آن به بیرون جهیده و ظاهر می گردند. گاز این گونه محصولا ت به سبب وجود اسید فسفریک و دی اکسید کربن در ترکیباتشان می باشد که سبب اسیدی گشتن این گونه محصولا ت نیز می گردند. PH نوشابه های گازدار بین ۲/۵ تا ۳/۵ می باشد که موجب پدید آمدن محیطی اسیدی در معده می گردند. در کل مسیر سیستم گوارش تنها معده قادر به مقاومت در برابر چنین محیط اسیدی می باشد. اما در دیگر اعضای سیستم گوارش بدن مانند دهان، گلو و مری در پی مصرف نوشابه های گازدار محیط اسیدی ناهنجاری ایجاد می گردد. چرا که مخاط دهان، گلو و مری بسیار در برابر اسید حساس و آسیب پذیر می باشند. اسید فسفریک موجود در این نوشابه ها نیز با رقابت با اسید هیدروکلریک معده عملکرد صحیح معده را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که معده ناکارآمد می گردد غذای مصرفی گوارش نیافته باقی مانده و سبب سو» هاضمه و نفخ می گردد. افرادی که از زخم معده و سوزش سر سینه رنج می برند باید از مصرف نوشابه های گازدار جدا خودداری کنند.
۴) تاثیر بر روی کلیه ها: هنگامی که میزان اسید فسفریک خون افزایش می یابد کلیه ها قادر به دفع سریع آن نمی باشند بنابراین فشار مضاعفی بر روی کلیه ها تحمیل می گردد. مصرف نوشابه های گازدار سبب می گردد تا کلسیم از استخوان ها برداشته شده و درون خون جریان یابد این امر موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه ها گردیده که در نهایت منجر به سنگ کلیه می گردد.
۵) تاثیر بر روی پوست: خون اسیدی بر روی عملکرد گلوتایتون تاثیر می گذارد. گلوتایتون یک آنزیم با خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد. علا وه بر آن نوشابه های گازدار فاقد هر گونه مواد معدنی و ویتامین می باشند. افرادی که نوشابه مصرف می کنند معمولا مصرف آب میوه، شیر و حتی آب را کاهش می دهند و بدن خود را از ویتامین ها و مواد معدنی که برای سلا متی پوست ضروری می باشند محروم می سازند. بنابراین پوستشان بیشتر دچار چین و چروک می گردد.
۶) تاثیر بر روی استخوان ها: اسید فسفریک موجود در نوشابه های گازدار ماده ای بسیار سمی می باشد. در صنعت از اسید فسفریک به عنوان سختی گیر آب استفاده می گردد. به این طریق که اسید فسفریک سبب زدودن کلسیم و منیزیم از آب سخت می گردد. اسید فسفریک در بدن نیز دارای عملکرد مشابهی می باشد. یعنی یون کلسیم را از استخوان ها برداشته و پوکی استخوان ها را سبب می گردد.
۷) تاثیر کافئین: به نوشابه های گازدار عمدا کافئین افزوده می گردد تا ایجاد اعتیاد و وابستگی در مصرف کنندگان خود کنند. کافئین موجود در نوشابه های گازدار با سرعت بیشتری نسبت به دیگر نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه و چای جذب بدن می گردد. کافئین سبب بر هم خوردن نظم خواب می گردد.
منبع : روزنامه مردم‌سالاری


همچنین مشاهده کنید