جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آدمک های دوست داشتنی


آدمک های دوست داشتنی
هر رویداد ورزشی در جهان دارای نماد مشخصی است که به نوعی بیانگر شرایط برگزاری میزبانی آن رقابت ها است. رقابت های جام ملت های اروپا نیز که در زمره ۳ رویداد مهم ورزشی دنیا قرار دارد مستثنی از این قاعده نبوده است، نماد یورو ۲۰۰۸ که امسال مهم ترین رویداد ورزشی قاره سبز محسوب می شود متشکل از دو آدمک دو قلو با نام های تریکس و فلیکس است. همانطور که از تصویر این دو قلوی هارمونیک مشخص است رنگ لباس تریکس از پرچم پیراهن تیم ملی اتریش و رنگ پیراهن فلیکس از پرچم پیراهن تیم ملی سوییس الهام گرفته شده است. اعداد درج شده روی پیراهن این دو قلو که یکی ۲۰ و دیگر ۰۸ است بیانگر تاریخ برگزاری این دوره از رقابت های یورو و نشان درج شده روی چشم آنها نیز نمادی است از میزبانان مشترک که هر دو در دل کوه های آلپ واقع شده اند.
خالی از لطف نیست بدانید علاوه بر نام های تریکس و فلیکس، اسامی همچون زیگی- زاگی و فلیتز و بلیتز برای دوقلوهای نمادین در نظر گرفته شده بود که در نهایت همان نام اول که توسط وارند براس انتخاب شده بود به تصویب رسید. علاوه بر ابرو، حالت موه های این دوقلوها نشانی از امتداد رشته های آلپ از سوییس تا اتریش دارد. بد نیست بدانید که تمامی سمبل های جام ملت های اروپا از سال ۱۹۸۰ که ایتالیا میزبانی آن را بر عهده داشت تا یورو ۲۰۰۴ که پرتغال از راه یافتگان به مرحله نهایی پذیرایی کرد، همگی الهام گرفته از شکل حیوانات بودند. خروس نماد رقابت های یورو ۱۹۸۴ فرانسه، خرگوش نماد یورو ۱۹۸۸ آلمان و ۱۹۹۲ سوئد، شیر نماد یورو ۱۹۹۶ انگلستان و ۲۰۰۰ هلند و بلژیک بود. نخستین باری که از یک انسان به عنوان نماد جام ملت های اروپا استفاده شد ۴ سال پیش در پرتغال بود که در آن از آدمکی با نام کنیاس که پیراهن تیم ملی پرتغال را با شماره ۴ بر تن داشت به عنوان سمبل بازیهای یورو ۲۰۰۴ استفاده شد. اما نماد رقابت های یوروو ۲۰۰۸ به کلی متفاوت از نمونه های قبلی است زیرا این نخستین باری است که از دو آدمک به عنوان سمبل جام ملت های اروپا استفاده می شود.
پس از انتخاب تریکس و فلیکس به عنوان نمادهای یورو ۲۰۰۸ فردریش استیلکر رییس اتحادیه فوتبال اتریش گفت: گرچه هر یک از آدمک ها نشانه ای از یکی از میزبانان هستند اما کنار هم قرار گرفتن آنها الهام بخش اتحادوهمکاری سوییس و اتریش در برگزاری رقابت ها است. این دوقلوها نمادی از جو پرانرژی و پر التهاب یورو ۲۰۰۸ هستند و طراحی آنها باید به گونه ای صورت می گرفت که تمام هواداران مخصوصا جوان ترها را جذب خود کند. لازم به ذکر است وارنر براس شرکت طراح این دوقلوهای نمادین برای طراحی این سمبل از ۴۰۰۰ نفر ساعت استفاده کرده و بیش از ۱۰۰ مدل ارائه داده بود که سرانجام فلیکس و تریکس از میان آنها انتخاب شد.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید