سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

خیار، میوه‌ای خنک و غذایی سبک


خیار، میوه‌ای خنک و غذایی سبک
تاثیر خنك كننده و ویژگی رفع عطش خیار موجب شده است این میوه از هزاران سال پیش به ویژه در مناطق گرمسیر بسیار محبوب باشد چنانكه در میان یونانیان و رومیان محبوب بوده و در كتاب مقدس نقل شده است، بنی اسرائیل از فقدان آن در بیابان به موسی شكایت و گله كرده اند. در كتاب های داروسازی باقی مانده از قرن هجدهم تخم خیار یكی از چهار دانه خنك برشمرده شده است كه برای خنك كردن بدن و مبارزه با كرم های روده ای مورد استفاده قرار می گرفتند.
خیار از قرن ها پیش برای برطرف كردن التهاب و حرارت در هریك از دستگاه های بدن به كار گرفته می شده است. در سال ۱۶۳۳ اطبای گیاهی استفاده از خیار را برای درمان التهاب سینه و ریه ها برای رفع التهاب در صورت و بینی تجویز می كردند.
از گذشته مردم باور داشتند خیار می تواند به تخفیف تب كمك كند و عوام تا آنجا به خاصیت خنك كنندگی خیار ایمان داشتند كه تصور می كردند اگر یك خیار را در كنار بستر كودك تب دار قرار دهند حرارت ناشی از تب را جذب كرده و تب او را كاهش می دهد.
اگرچه حدود ۹۵ درصد از ساختمان خیار را آب تشكیل می دهد، اگر با پوست خورده شود محتوی مواد مغذی مانند ویتامین های A، B كمپلكس و C و همچنین بسیاری از مواد معدنی از قبیل سولفور، منگنز، فسفر، كلسیم و پتاسیم است. خیار غذایی سبك است و از آنجا كه كالری كمی دارد برای كسانی كه تحت رژیم های لاغری هستند بسیار مفید است زیرا خوردن چند عدد خیار ضمن پر كردن معده كالری قابل ملاحظه ای را تولید نمی كند و از سوی دیگر به دلیل ویژگی مدر بودن با افزایش ادرار به كاهش وزن و در همان حال دفع سموم از دستگاه های بدن كمك می كند، خیار با افزایش دفع سموم و مواد زائد از طریق ادرار موجب كاهش اسید اوریك نیز می شود. از این رو برای افرادی كه دچار اسید اوریك بالا هستند و بیماری هایی مانند ورم مفاصل، نقرس یا برخی از ناراحتی های پوستی مثل اگزما مفید است.
افزایش ادرار به دفع سنگ كلیه و مثانه نیز كمك می كند. در فرانسه از خیار پخته برای كمك به عملكرد كبد و اختلالات و عفونت های روده ای بهره می گیرند. خاصیت خنك كننده و آرام بخش خیار بر روی پوست نیز بسیار محسوس و بارز است. سالیان زیادی است كه خیار در نقاط مختلف جهان برای مصارف زیبایی، جوان نگه داشتن پوست، محافظت از آن در برابر تشكیل چین و چروك های ناشی از بالارفتن سن و همچنین برطرف كردن التهاب و سرخی پوست معروف است. از آب و عصاره خیار در تهیه بسیاری از محصولات بهداشتی و زیبایی و انواع كرم و مرطوب كننده بهره می گیرند. در خانه نیز می توان از آب خیار برای تسكین التهابات پوستی مانند كهیر و اگزما سود برد. آب خیار برای تخفیف درد و التهاب ناشی از سرمازدگی یا گزیدگی ها در پوست نیز مفید بوده و سوزش پلك ها را برطرف می كند. برای تسكین بخشیدن به آفتاب سوختگی و عرق سوز نیز مخلوط ۱ به ۱ آب خیار با گلاب و گلیسیرین نیز بسیار كاربرد دارد. برای تهیه آب خیار كافی است پس از شستن، خیارها را پوست گرفته و به صورت حلقه های نازك در كاسه ای خرد كنید. آن را به مدت ۲ ساعت كنار بگذارید و سپس با یك قطعه پارچه تنظیف صاف كنید.
عصاره خیار پاك كننده ای ایده آل برای پوست های چرب است كه می تواند میزان چربی پوست را كنترل كرده و تعادل بخشد. برای تهیه عصاره خیار آن را به صورت نگینی خرد كنید و در یك لیتر آب در حال جوشیدن ریخته و بگذارید ۱۵ دقیقه بجوشد و سپس با یك قطعه تنظیف صاف كنید.

سپیده سلیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید