پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چگونه از درس شیمی به وجود خدا پی می بریم


چگونه از درس شیمی به وجود خدا پی می بریم
به نام خداوند آب، خاک، باد، آتش
سپاس بی کران پروردگار یگانه را سزاست که او را به خلعت خلقت بیار است و توفیق آموختن به بندگانش ارزانی فرمود و سلام و دورود به فرستادگان گرامی اش به ویژه خاتم آنان و عترت پاکش آنان که چراغ هدایت بشریت را به سوی کمال و سعادت فروزان ساختند. در همه ادیان که از طرف پیامبران (ع) برای راهنمایی بشر معرفی گردیده است به تفکر در مخلوقات و قرآن کریم توصیه فراوان شده است چرا که از طریق تفکر و تامل انسان پی به ذات خداوند عزیز می برد و به گفته شیمیدان پرآوازه آمریکایی هر جنبه از دنیای امروز حتی روابط بین المللی تحت تاثیر شیمی است آری این شیمی و علم آن است که موجب برقراری رابطه انسان با دیگران می شود.
و ما هر گاه که بخشی از مطالب مربوط به درس شیمی را مطالعه می کنیم بیش از پیش درهای توحید پیش روی ما گشوده می شود و شیمی یکی از علومی است که از طریق تجربه و آزمایش انسان را به نتیجه می رساند. اگر تمامی واکنش های شیمی را دقت نظاره کنیم پی به قدرت خداوند یکتا می بریم خدایی که هیدروژن و اکسیژن را آفرید تا از آن آب و آتش حاصل شود خدایی که الکترون، پروتون و نوترون را طوری درون هسته ای که در اتم قرار دارد بیارست که اجسام روی این کره خاکی وجود خارجی داشته باشد. خدایی که اکسیژن و صدها گاز دیگر را آفرید که انسانم هایش به راحتی تنفس کنند و او را بپرستند. هنگامی که در ذرات عالم تحقیق و بررسی صورت می گیرد و انسان نظم وهماهنگ بودن آنها را می بیند نا خود آگاه پی به قدرت عظیم می بردکه چه کسی این ذرات را با چنین نظم و قدرتی کنار هم قرار داده است؟
از کوچکترین ذره که در حال حاضر اتم نام دارد تا بزرگترین و دور ترین کهکشان ها که با قوی ترین تلسکوپ های ساخته بشری هم قابل مشاهده نیستند و از گیاهان گرفته تا انواع حیوانات و موجودات زنده یا غیر زنده که دیده می شوند یا این که دیده نمی شوند همگی نشان از آفریدگار دانا و توانا دارد. و اکنون تمامی نکاتی که در کتاب های مربوط به شیمی آمده است چکیده ای از فضل و کرم و عاقبت اندیشی پروردگار بوده. اگر اوزونی نبود که روی زمین را به طور هاله ای فرا بگیرد آیا انسان ها سالم بودن؟
▪ اگر درون بدن انسان واکنش های شیمیایی صورت نمی گرفت آیا انسانی وجود داشت؟
همه و همه موهبتی از وجود خدا دارد و درس شیمی با بیانی ساده وشیوا وجود خدا را به انسان ها گوش زد می کند. اگر بگوییم که علم شیمی بر همه چیز مربوط می شود و ما همیشه با آن سر و کار داریم هیچ جای تعجبی ندارد. غذایی که می خوریم ، خانه ای که در آن زندگی می کنیم و فعالیت های شمیایی بدن وهمه و همه نخستین در وهله اول ممکن است برای ما نا مشخص باشد در حالی که هر لحظه از زندگی کگه خدا آن را به ما عطا فرموده با علم شیمی در آمیخته است. پس ما از مطالعه درس شیمی به خداوند بزرگ می رسیم چرا که هر مطلبی که درون شیمی بساط گسترانیده در آخر وجود خدا و دانایی و حکمت خداوند را گواهی می دهد. اگر خداوند نباشد علمی نیست یعنی فکری نیست که از آن علمی به وجود بیاید. تجربه و آزمایش که علم شیمی را شامل می شود انسان را به تفکر در آیات و نشانه ها وا می دارد و انسان پی به قدرت خداوند می برد.
آری خدا این گونه این است و به راستی نتوان خداوند را وصف کرد جزء به آن چه خودش خود را وصف کرده است کجا وصف شود آن که حواس از درکش عاجز است و اوهام بدو نرسند.
پس بار خدایا ما را بر آن دار که با کوشش و مطالعه در هر زمان بیش از پیش به سویت بیاییم و با کمک تو طعم رسیدن را به کمال مطبخ عشق و ایمان به خدای که تو هستی بچشیم.

«آمین»
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید