شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اکستازی سکوت و مرگ


اکستازی سکوت و مرگ
امروز کشور در حاشیه ناامنی برای ورود و تولید قرص‌های اکستازی در کشور به سر می‌‌برد و محققان عوارض و خطرات داروهای نشاط‌آور را در میان جوانان ایران هشدار داده‌اند.
اکستازی یا متیلین دی اکسی متیل آمفتامین از جدیدترین داروهای خانواده آمفتامین‌ها محسوب می‌شود که در ایران به نام‌های اکستازی، اکس، اکس تی. سی و قرص شادی خوانده می‌شود.
اما مباحث کیفری مطرح شده در قانون مبارزه با مواد مخدر در این باب ملحوظ نظر می‌باشد.
طبق ماده ۱ این قانون وارد کردن، ارسال، صادر کردن و تولید و ساخت انواع مواد مخدر همچنین استعمال مواد مخدر به هر شکل و طریق، مگر در مواردی که قانون مستثنی کرده باشد (عموماً موارد پزشکی) جرم محسوب می‌شود. اصولاً روان‌گردان‌ها (اکستازی) به صورت قرص‌های خوراکی، آدامس‌های جویدنی، کپسول و مواد تدفینی و تزریقی به کار می‌رود و اکنون امکان ساخت این قرص‌ها در آزمایشگاه‌های غیرقانونی و زیرپله‌ای داخلی وجود دارد که البته با توجه به ترکیب مواد اضافی غیراستاندارد مصرف آن دارای عوارض شدیدتری خواهد بود و نیز بحث اعتیادآور بودن این قرص‌ها مطرح است. پس طبق ماده اول قانون مبارزه با مواد مخدر هم تولید کننده و هم مصرف کننده مرتکب جرم می‌شوند. ماده ۸ این قانون نیز اشاره دارد که هر کس مرفین یا کوکائین و دیگر مشتقات شیمیایی را وارد کشور کند یا مبادرت به ساخت و خرید و فروش و یا حمل آن کند با رعایت تناسب از جریمه نقدی تا اعدام و مصادره اموال محکوم می‌شود با عنایت به موارد فوق به علت این که این مواد در اکثر میهمانی‌های خانگی و پارتی‌ها شیوع بیشتری دارد و ایجاد مراکز لهو و لعب نیز در قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود.
به علت عوارض شدید قرص‌های اکستازی و روند شیوع آن در جامعه و پیشگیری از رواج و ضرورت، توجه جدی به مساله سوء مصرف اکستازی در میهمانی‌های شبانه با تدابیر قوه قضاییه و حقوقدانان و مشاوران درمانی و برخورد قاطعانه با مروجین مواد مخدر امیدواریم شاهد رد و بدل شدن قرص‌های روان گردان در سطح کشور نباشیم.
منبع : خبرگزاری ایسکانیوز


همچنین مشاهده کنید