پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۹ ژوئن ۱۸۴۳ ـ زادروز «برتا فون سوتر» داستان نگار شهیر اتریشی و خدمات او به «صلح»


۹ ژوئن ۱۸۴۳ ـ زادروز «برتا فون سوتر» داستان نگار شهیر اتریشی و خدمات او به «صلح»
«برتا فون سوتر Bertha von Suttner» داستان نویس و صلحدوست شهیر اتریشی نهم ژوئن ۱۸۴۳ به دنیا آمد. او دختر یک فیلد مارشال اتریشی و از امیرزادگان این کشور بود که در رشته های هنر و ادبیات تحصیل کرد. برتا زندگانی اشرافی را دوست نداشت و برخلاف رای خانواده اش به کار تدریس پرداخت. سپس چون خانواده اش بر ازدواج او با مرد دلخواهش صحه نگذاردند، ترک وطن کرد و سالها با شوهرش در غربت بسر برد و همین وضعیت او را به صورت یک داستان نگار بزرگ در آورد.
برتا در غربت چهار داستان نوشت که «ذخائر روح» و «داوری و صلح» از آن جمله اند. در داستان «داوری و صلح» برتا کوشیده است که به جای جنگ، راه منطقی «حل مسائل از طریق داوری» را نشان دهد و برای این روش تبلیغ کند.
برتا پس از مصالحه با فامیل و بازگشت به وطن چندین کتاب دیگر نوشت که معروفترین آنها کتاب «عصر ماشین» است که بسال ۱۸۸۹ انتشار یافت. محتوای این کتاب به قدری جالب است که هنوز (قرن ۲۱) تجدید چاپ می شود. برتا به خاطر همین کتاب در سال ۱۹۰۵ برنده جایزه نوبل در ادبیات شد. این نویسنده در قالب داستان به انتشار عقاید خود پرداخته که همانا آرزوی صلح و زندگانی بهتر، آرام، مطمئن و روشن برای بشر است.
برتا علاوه بر طریق نوشتن دادستان و تالیف کتاب، از راههای دیگر هم به صلح کمک می کرد و در سال ۱۹۰۷ باشگاه جهانی صلح را تاسیس کرد. وی ۲۱ ژوئن ۱۹۱۴ (در ماه تولد خود)درگذشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید