چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۹ ژوئن ۲۰۰۵ ـ در سالهای پس از فروپاشی شوروی، یک تریلیون دلار از روسیه خارج شد!


۹ ژوئن ۲۰۰۵ ـ در سالهای پس از فروپاشی شوروی، یک تریلیون دلار از روسیه خارج شد!
ژوئن ۲۰۰۵ در مسکو اعلام شد خودورکوفسکی مالک اصلی کمپانی نفتی یوکوسYukos که یک یهودی روس است به اتهام تقلب، کلاهبرداری و ندادن مالیات به ۹ سال زندان محکوم اتهامات دیگری ازجمله شرکت در توطئه قتل دارد که همچنان تحت رسیدگی است. محکوم شدن خودورکوفسکی به ۹ سال حبس از سوی محافل متعدد در سطح جهان ناچیز تلقی شده بود و سوژه مقاله و کاریکاتور قرارگرفته بود.
طبق نوشته پراودا، گورباچف آخرین رئیس دولت شوروی و از عوامل فروپاشی آن درباره خودورکوفسکی و سایر میلیاردرهای یکشبه گفته است که این گروه ظرف چند سال یک تریلیون دلار پول از روسیه خارج کرده اند که این پول باید باز گرداننده شود. گورباچف افزوده است که اگر این جماعت پولها را که متعلق به ملت است داوطلبانه بازنگردانند، دستگاه قضایی روسیه باید رسیدگی کند و رای دهد که این پول از آن جامعه است و به دولتهایی که این پول در آنجا پس انداز و یا سرمایه گذاری شده اخطار شود که پول را بلوکه کنند تا جا به جا نشود. برخی از ناسیونالیستهای روس در این زمینه و ضمن اشاره به اظهارات گورباچف که ظرف یک ماه دو بار آنها را تکرار کرده است، گفته اند که دولت روسیه باید تهدید کند که اگر این پول غارت شده، در خارج جا به جا شود، روسیه تعهدات تسلیحاتی خود را لغو و این گفته اش را که در حمله اتمی پیشقدم نخواهد شد پس خواهد گرفت.
پراودا نوشته است که «لئونید نفزلین» شریک شماره یک خودورکوفسکی در کمپانی یوکوس با مقداری از این پولها در اسرائیل پنهان شده است.
به اظهار سوسیالیستهای روس، در پی فروپاشی شوروی، یلتسین عمدتا تحت فشار و اغوای غرب با غیردولتی کردن منابع تولید روسیه که دولتی بودند موافقت کرد و برخی که با خارج! ارتباط داشتند با پول و اعتباری که از آنجا دریافت کرده بودند، در حراج به بهای بسیار کم و اقساطی بسیاری از این منابع سوده را خریداری کردند و .... اینک که دولت روسیه در صدد احقاق حق جامعه برآمده است با انتقاد حامیان آنان رو به رو شده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید