سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

چگونه از دندان های کودکان خود مراقبت کنیم؟


چگونه از دندان های کودکان خود مراقبت کنیم؟
● تمیز نگه داشتن دندانها
قبل از اینکه کودک دندان در بیاورد بعداز هر وعده غذا، لثه های او را به نرمی با پارچه ای پاکیزه و مرطوب , تمیز نمایید.
بعد از بیرون آمدن دندان ها تا سن سه سالگی دندان های کودک باید توسط یکی از والدین بامسواک نرم، آب ونخ دندان تمیز شود.
درحدود سن سه سالگی تا هشت سالگی کودکان باید با نظارت بزرگسالان دندانهایشان را طبق قاعده صحیح مسواک و نخ دندان کنند توجه داشته باشید که مقدار استفاده از خمیر دندان به اندازه یک نخود کافی می باشد! (بهتر است برای تشویق کودکان به مسواک زدن از خمیر دندان کودکان که با طعم انواع میوه آغشته است استفاده شود).
در حدود سن هشت سالگی اغلب کودکان می توانند بدون کمک بزرگسالان مسواک بزنند و ازنخ دندان استفاده کنند. البته بهتر است باز هم مسواک بزنندو از نخ دندان کشیدن آنها با نظارت و کنترل بزرگترها باشد. خرید مسواک و خمیردندان باید با حضور و نظر خواهی کودک انجام پذیرد. زیرا احساس شخصیت اجتماعی کودک در این زمینه تقویت شده و سبب می شود در رعایت بهداشت دهان بیشتر دقت نماید.
● اولین معاینه دندانپزشکی
در کشورهای پیشرفته توصیه بر آن است که ارتباط با دندان پزشک از همان اوایل رویش دندان های شیری کودک برقرار شود.
آشنا شدن کودک با دندان پزشک و محیط دندان پزشکی سبب کاهش ترس و اضطراب او از مطب و به دکتر کمک می نماید تا درمان های ضروری را با آرامش بیشتری انجام دهد.
▪ توجه:
جهت کاهش ترس و اضطراب کودک از دندان پزشک و محیط دندان پزشکی ضروری است که والدین از منفی جلوه دادن (ترساندن کودک ) در رابطه با دکتر و محیط مطب خودداری نمایند.
● کودکان را به تغذیه مفید تشویق کنید .
رژیم غذایی متعادل در حفظ سلامتی دندان ها و لثه بسیار مفید است. کلیسم جهت استحکام دندان ها بسیار مفید است ، شیر و ماست و پنیر از جمله منابع حاوی کلسیم می باشند. تغذیه مداوم در طول روز (وعده های فرعی بین صبحانه، ناهار و شام) سبب می شوند که دندان ها در معرض اسید قرار گرفته و احتمال ایجاد پوسیدگی زیادتر شود. بنابراین یا تعداد وعده های غذایی را کاهش دهید یا کودک را عادت دهید بعد از هر وعده غذا خوردن از مسواک و نخ دندان استفاده کند.
● سیلانت یا ماده پوشاننده شیار
زمانی که اولین دندان های دایمی در سن شش سالگی بیرون می آیند بسیاری از والدین آنها را به اشتباه دندان شیری فرض می کنند. این امر سبب می شود به سالم باقی ماندن آنها خیلی توجه نشود.
با توجه به نقش دندان های شیری در تغذیه، رشد فک ها، تکلم و زیبایی کودک، در صورت ایجاد پوسیدگی باید به درمان دندان شیری اقدام نمود. پوسیدگی درمان نشده و کشیدن زودرس دندان های شیری باعث کجی و جابه جایی دندان های دامی می شود. Pit Fissure Sedlant موادی پلاستکی هستند که توسط دندان پزشک استفاده شده و شیارهای سطح جونده دندان های پشتی را می پوشانند و مانع باقی ماندن مواد غذایی در شیارها و حفرات می شوند و دندان در برابر باکترهای پوسیده کننده مقاوم تر می شوند.
● استفاده از فلوراید :
ستفاده از مواد حاوی فلوراید با نظارت دندان پزشک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار مفید است. تا زمانی که کودک نتواند از دهان شویه فلوراید استفاده کند ژل فلوراید توسط دندان پزشک به کار می رود.
● محافظ دهان و دندان :
یکی از صدماتی که به دندان ها وارد می شود ضربات وارده به آنهاست که سبب شکسته شدن دندان ها و یا شکسته شدن استخوان فک و بیرون افتادن دندان ها می شود. با استفاده از وسیله محافظ دهان ودندان با نظارت دندان پزشک می توان از بسیاری صدمات در حین بازی و ورزش جلوگیری کرد.در کشورهای پیشرفته این وسیله در ورزش هایی مثل اسکیت،سواری، جودو، تکنواندو و سایر ورزش های رزمی، دوچرخه سواری، فوتبال و...استفاده فراوانی دارد. این وسیله در بزرگسالان نیز کاربرد دارد.
خدمات پیشگیری شده بسیار ارزان تر از درمان هایی مثل درمان ریشه (عصب کشی)،روکش کردن دندان (در صورت شکسته شدن آنها یا زیاد بودن پوسیدگی)و...می باشد و سبب صرفه جویی در وقت ، پول و حفظ سلامتی دندان های اصلی می شود.
منبع : تو ماه دات کام


همچنین مشاهده کنید