پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فعالیت شیمیایی مغز و رفتارهای ناسالم


آیا فرایندهای شیمیایی كند مغز، خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد؟
محققین معتقدند: سیستم سروتونین غیر فعال مغز ممكن است افراد را به كشیدن سیگار، نخوردن غذا و عدم فعالیت و تحریك وادارد، كه تمام این رفتارها باعث سخت شدن و سفت شدن شریانها می شود.
«سروتونین» یك ماده شیمیایی است كه پیامهای بین نورونهای عصبی در مغز را جابه جا می كند كه این سروتونین نقش خیلی مهمی در تنظیم خلق و خو، اشتها و فشارخون ایفا می كند.
دكتر «میتو» متخصص قلب می گوید: افزایش فشارخون، افزایش كلسترول، چاقی، دیابت، كشیدن سیگار و عدم تحرك از عوامل خطرزا در ابتلا به بیماری قلبی و سكته است كه همه مربوط به شیوه زندگی افراد می شود و بستگی به نوع انتخاب افراد دارد. مطالعات جدید نشان می دهد عدم فعالیتهای غیر طبیعی مغز باعث انتخاب شیوه نادرست زندگی كه منجر به خطر ابتلا به بیماریهای قلبی می شود می باشد.
دكتر «میتومالدون» و همكارانش با مطالعه بر روی ۲۴۴ نفر سنین بین ۳۰ تا ۵۵ دریافتند: در آن دسته از افرادی كه فعالیت سیستم سروتونین در سطح كمتری قرار دارد، احتمال ضخیم شدن شریان شاهرگی بیشتر است. بنابراین می توان نتیجه گرفت عاملهای خطرزای بیماری قلبی و سكته، توسط سیستم های سروتونین در مغز كنترل می شوند و افراد چاق بی تحرك ( غیر فعال) با افرادی كه دارای قند خون بالا، فشار خون زیاد و كلسترول زیاد هستند، سطح فعالیت سروتنین بسیار كم است.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید