پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بفرمایید باقلوا


بفرمایید باقلوا
باقلوای قزوین مهم ترین سوغات این استان است كه در سایه باقلوای یزد دیده نشده است.
به ادعای قزوینی ها باقلوایی كه در این شهر پخته می شود از باقلوای یزد و اصفهان و شیراز خوردنی تر است چرا كه تنوع مزه در این شیرینی كوچك بیشتر از همتایان همنامش در استان های دیگر است.
مواد اولیه باقلوای قزوین عبارت است از: قند بادام، قند پسته، مواد معطر، قند زعفران، گلاب، هل و آرد. این مواد اولیه است كه تبدیل می شود به باقلوای لوزینه، باقلوای پیچ و معروف ترین باقلوای قزوینی یعنی باقلوا پرچمی.
همه تولیدكنندگان قزوینی باقلوا اعتقاد دارند نمی شود پختن باقلوا را شفاهی گفت و حتماً باید شما در كارگاه حضور پیدا كنید.
برای پختن باقلوا ابتدا آرد و آب را با هم مخلوط كنید تا خمیرتان آماده شود و بعد لایه ای از این خمیر را كف سینی بزرگ فلزی پهن كنید البته زمانی كه سینی را كاملاً با روغن چرب كرده باشید. بعد در لایه اول باید قند زعفران را روی خمیر بمالید، در لایه دوم قند بادام و در لایه سوم قند پسته. برای درست كردن قند بادام باید مغز سفید بادام را با قند چرخ كنید. برای درست كردن قند پسته و قند زعفران هم باید مغز پسته و زعفران را با قند چرخ كنید. روی همه این مخلوط باید یك لایه دیگر خمیر پهن كنید و سینی را در فر بگذارید تا خوب بپزد. در مرحله آخر روی آن شربت زعفران می ریزید و بعد به شكل لوزی های مساوی می برید. باقلوای پرچمی شما آماده است.
گرچه مدیر یك قنادی از مشكلاتی برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز باقلوا سخن می گوید و از تفاوت نرخ مصوب اتحادیه و نرخ قنادی‌ها صحبت می‌كند اما مدیر قنادی دیگرتنها مشكل باقلوا را تلخ بودن گاه به گاه بادام‌های آن می داند.
او می گوید:قیمتی كه اتحادیه برای باقلوا تصویب و ابلاغ می كند موجب می شود كیفیت باقلوای قزوین پایین بیاید با وجود این، باقلوای قزوین هنوز هم همان سوغات اول قزوین مانده است.
او ادامه می دهد: «قیمت اگر به روز نباشد برای ما صرف ندارد اما اتحادیه هم سعی می كند منافع تولیدكنندگان باقلوا را در نظر بگیرد.»
قناد اما از این گله دارد كه باقلوای قزوین را آن طور كه باید معرفی نكرده اند و باقلوای قزوین در سایه باقلوای یزد مانده است. این در شرایطی است كه به ادعای او كیفیت باقلوای قزوین خیلی بالاتر از باقلوای یزد است.
به هر حال از قدیم گفته‌اند «شنیدن كی بود مانند دیدن»، البته اینجا جای «دیدن» را باید با «خوردن» عوض كنید؛ می‌ماند كمی زحمت برای سفر به قزوین، به هر حال خوردن باقلوا به زحمتش می‌ارزد، امتحان كنید.

مژگان محمدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید