شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کودکان پنج ساله هم کنکور می‌دهند!‌


کودکان پنج ساله هم کنکور می‌دهند!‌
این روزها شاهد چهره‌های مضطرب مادران و کودکان ۵‌ساله ای هستیم که سراسیمه به دبستانها سرزده و برای شرکت در کنکور تعدادی از مدارس غیرانتفاعی جهت ورود به دوره‌ پیش‌دبستانی یا کلاس اول وقت می‌گیرند!‌
می‌دانیم که در سراسر دنیا خصوصاً در کشورهای پیشرفته به آموزش کودکان در مقطع قبل از دبستان بهای بسیاری داده شده و بیشترین سرمایه‌گذاری در این مقطع انجام می‌شود زیرا که پایه‌ریزی دنیای آینده کودکان می‌دانند. و معتقدند که این آموزش تنها در مکان مخصوص به خود یعنی مهدکودک عملی خواهد بود. قوانین، به عقب برگشته و بدون توجه به موقعیت سنی این کودکان و آموزش ویژه‌ آنها تعدادی از مدارس غیرانتفاعی جهت رسیدن به منافع اقتصادی و جمع کردن تعداد بیشماری شاگرد اقدام به برگزاری آزمون‌های بی‌پایه و اساس و غیر علمی به شکل کنکور بخود گرفته نموده‌اند. هزاران کودک را به مراکز خود می‌کشانند و بقول خودشان بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند و بقیه را رد کرده و باعث اضطراب و تشنج برای این کودکان معصوم و اولیاء آنها می‌شوند.سئوال من از این مدیران گرامی این است؟حقیقتاً چه کسی می تواند ادعا کند که می‌داند برترین‌ها و بدترین‌ها در مقطع پیش‌دبستانی کدامند.
روش بسیار مخربی که در آموزش و پرورش ما اعمال می‌شود، مقایسه دانش‌آموزان با یکدیگر، رقابت و ارزشیابی دائم آنهاست.
باید بدانیم که رقابت در دنیای امروز انگیزه‌ای ویرانگر است که به ظاهر سبب تلاش، ولی در باطن نتیجه هر کار را از هدف اصلی دور می‌سازد و بجای هدف اصلی که کسب علم و دانش و سلامتی روح است، مسئله جلوزدن از دیگران هدف قرار می گیرد. نهایتاً برگزاری چنین آزمونهایی جهت کودکان ۵ ساله که بیش از هر علمی به آرامش و امنیت نیاز دارند و پرسیدن سئوالاتی که خود والدین نیز قادر به پاسخگویی به آنها نمی‌باشند باعث شده که والدین به اقدامات زیر دست بزنند.
۱) کودک پیش‌دبستانی را به کلاس تقویتی ببرند.
۲) نمونه سئوالها را به سختی پیدا کرده و خریداری نمایند.
۳) اقدام به واسطه کردن افراد جهت پارتی‌بازی در ثبت‌نام فرزندان خود بنمایند.
این کارها تعجب همگان را برانگیخته‌اند، این روش مدارس با هیچ منطق و استانداردی منطبق نمی‌باشد. نگارنده به عنوان مدیر مهدکودک تقاضا دارد، که مسئولین محترم هرچه زودتر راه‌حل مناسبی جهت این مشکل پیش‌بینی و اقدام لازم را جهت قطع این‌گونه آزمون‌ها به عمل آورند.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید