جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آلـمه نگینی از طبیعت ایران زمین


آلـمه نگینی از طبیعت ایران زمین
پارک ملی گلستان، بهشت گمشده ایران‌زمین در شرقی‌ترین نقطه استان گلستان با جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود پذیرای گردشگران و دوستداران طبیعت است.
این پارک ملی به دلیل ارزش‌های بی‌شمار طبیعی، وجود جنگل‌های سرسبز و بکر و گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری با معروف‌ترین پارک‌های ملی مشابه خود در دنیا برابری می‌‌کند. اکنون تقریبا داخل پارک خالی از سکنه است اما روستاهای زیادی آن را احاطه کرده و شغل عمده ساکنان آن دامداری و کشاورزی است.
در بوستان ملی گلستان چندین موزه حیات‌وحش نیز وجود دارد که بخشی از حیات‌وحش این پارک را به بازدیدکنندگان معرفی می‌‌کند.
عبور جاده بین‌المللی تهران – مشهد از میان این پارک سبب شده زائران امام هشتم (ع) و مسافرانی که قصد عزیمت به استان خراسان شمالی را دارند، ساعاتی هرچند کوتاه از استراحتگاه این پارک استفاده کنند.
پارک ملی گلستان به عنوان نخستین پارک ملی کشور تا قبل از سال ۱۳۳۶ از شکارگاه‌های شناخته شده و پرآوازه کشور به شمار می‌‌رفت که به جنگل گلستان شهرت داشت. در این پارک زیبا آبشارهای زیبایی وجود دارد که مسافران در کنار این آبشارها و رودخانه‌های آن به استراحت می‌‌پردازند. علاوه بر آبشار آق‌سو، آبشار جنگل گلستان با ارتفاع هفتاد متر و آبدهی سی لیتر در ثانیه در چهل کیلومتری شهر گالیکش قرار دارد.
وجود کوه‌ها و دره‌های مختلف در این پارک به زیبایی و چشم‌اندازهای دیدنی این بوستان افزوده است. مهمترین کوه‌ها و دره‌های این بوستان را می‌‌توان ارتفاعات قره‌قون، تنگه گل، شاخا، یکه‌قدم،آلمه، قره‌قاشلی، قونی قورچی و... و دره‌های آلمه آق‌سو، آلی‌دالی، آدنس، جمشیدآباد، قزقلعه، آلوباغ، خشک و... نام برد.
از پدیده‌های طبیعی موجود در این منطقه، جنگل‌های انبوه و بهم فشرده‌ای است که در دامنه کوه و بستر دره قرار دارد و جریان رودخانه و همچنین چشمه‌های دائمی و فصلی فراوان مناظری زیبا از جلوه‌های آفرینش را پیش روی مشتاقان طبیعت قرار داده است.
● آلمه؛ بهشت حیوانات
در میان تمامی بخش‌های زیبا و شگفت‌انگیز این پارک، قسمتی از پارک ملی گلستان که به نام آلمه خوانده می‌‌شود، یکی از امن‌ترین و دنج‌ترین پارک وحوش در ایران است که دیدار از آن هم در این موقع از سال به علت زاد و ولد وحوش بسیار جالب و هیجان‌انگیز است.
امسال باران مناسب ایام بهار، طراوت و سرسبزی شگفت‌انگیزی به منطقه داده است. هرچه در عمق منطقه پیشروی کنی، منطقه بکرتر و طبیعی‌تر به نظر می‌‌‌رسد. وجود چنین محیط زیبا و طبیعی که حیوانات و پرندگان با آرامش و آزادی به هر سو حرکت می‌‌کنند، ناظران را در سکوت باشکوهی فرومی‌برد. هرچه بیشتر در اطراف خود کاوش کنید، بر بهت و تعجب شما افزوده می‌‌شود. گله‌های قوچ و میش به همراه بره‌های یکساله و بره‌های تازه متولد شده از شیب تند دامنه‌ها بالا می‌‌کشیدند تا احساس امنیت بیشتری کنند. وفور پرندگانی همچون کبک و قرقاول نشانگر محیط امن و پرنعمت برای جانوران است.
تنوع گیاهی و جانوری پارک و غنای اکولوژی پارک، هر شخص آگاهی را انگشت به دهان می‌‌کند و هرساله تعداد زیادی محقق و پژوهشگر از نقاط دور و خارج از کشور به پارک می‌‌آیند.
اما یکی از خواص زمین آلمه که برای ساکنین و مسافران بسیار شادی‌آور است، رشد سریع انواع قارچ‌های خوراکی است. با باریدن هرچند اندک باران، تمام زمین مملو از انواع بهترین قارچ‌های خوراکی برای رهگذران می‌‌شود. این قارچ‌ها فراوان و بسیار خوشمزه هستند.
دیدنی‌های آلمه بسیار زیاد است و بسیاری از آنها را نمی‌‌توان نوشت و قابل وصف نیست و باید از نزدیک آنها را دید که به قول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن. اما باید گفت آلمه بهشت حیوانات و نگینی از طبیعت سبز ایران‌زمین است.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید