جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ / Friday, 14 December, 2018

رهایی از نگرانی و دیگر هیچ


رهایی از نگرانی و دیگر هیچ
نگرانی، از بزرگترین دشمنان خلق و خوی نیکوی آدمی است.
گاه، بسیاری از اوقات خود را صرف نگرانی درباره موضوعاتی می‌کنیم که هرگز در زندگی ما رخ نخوهند داد و یا در صورت بروز هیچ‌گاه آنقدر که ما تصور می‌کرده‌ایم، ناگوار، مخرب و خانمانسوز یا کشنده نبوده‌اند.
"نگرانی"، پیش‌درآمد اضطراب است. نگرانی و اضطراب، به جان خریدن تألمات و بلایا، پیش از بروز آنهاست.
● نگرانی و عوارض آن
نگرانی موجب اختلال در تمرکز حواس است، قدرت تصمیم‌گیری و اراده را سلب می‌کند.
نگرانی و اضطراب، اعتمادبه‌نفس را ضعیف می‌کند و ارتباط مؤثر با دیگران و توانایی حل مسأله را از بین می‌برد. قدرت مقابله با بیماری ضعیف می‌شود، خوابمان به هم می‌ریزد و احساس خستگی، افسردگی و سردرد، درد قفسه سینه، درد دست یا پا، درد شکم یا سوءهاضمه و کم اشتهایی به سراغمان می‌آید. آیا می‌توان از این همه عوارض رهایی یافت؟ چگونه؟
● شیوه‌هایی برای رهایی از نگرانی
بهتر است موضوع را با مثالی توضیح دهیم:
اگر زندگیتان را مانند یک گلدان شیشه‌ای فرض کنید و در ابتدا سنگهای درشت در آن بریزید و بعد سنگ‌ریزه، باقیمانده فضاهای خالی شیشه را هم با ماسه پر کنید، سنگهای درشت مهمترین چیزهای زندگی شما هستند مثل خانواده و سلامتی شما.
سنگ‌ریزه‌ها چیزهای قابل اهمیت زندگی شما هستند مثل شغل و خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و ماسه‌ها هم مسائل ساده و پیش‌پا افتاده زندگی شما هستند. مثل اینکه درباره شما نظر بدی بدهند یا حرف ناشایستی به شما بزنند.
اگر شیشه را در ابتدا با ماسه پر کرده بودید، دیگر جایی برای سنگ‌ریزه‌ها و سنگهای درشت باقی نمی‌ماند. اگر انرژی و زمانی را که در اختیار دارید، برای چیزهای ساده صرف کرده و تلف کنید، دیگر جایی برای مسائل مهم باقی نخواهد ماند و آنها را به‌سادگی از دست می‌دهید. پس همین حالا تصمیم بگیرید که اگر شیشه زندگیتان را پر از ماسه کردید، آن را خالی کنید تا با هم شروع کنیم به پر کردنش....
در مرحله اول موضوعهای بی‌اهمیت و بعید و نامحتمل را از جریان فکر خود حذف کنید. سعی کنید موضوعاتی که رخ نداده را از دایره ذهنی خود خارج کنید. البته از حرف تا عمل، فاصله بسیار است و برای جامه‌ عمل پوشاندن به یکایک آنها نیاز به تمرین، حضورذهن، تشویق و پیگیری دارد.
● پیشنهادهای عملی برای رهایی از نگرانی
۱) آنچه را یقین و آشکار است باور کنید و احتمالات فرعی را دور بریزید.
۲) از خود بپرسید: از چه چیز نگرانید.
آیا کاری در مورد آن از دستتان بر‌می‌آید؟ اگر جواب بله بود، فهرستی تهیه و تمام راه‌حلهای ممکن را برای حل مشکل یادداشت کنید. و اگر جواب نه بود به نگرانی خاتمه دهید.
در ذهن خود موضوع نگران‌کننده را بر روی کاغذ بنویسید و آن را به یک زباله‌دان یا یک رودخانه بسپارید و به تماشای آنها بنشینید که همراه آب دورتر و دورتر می‌شوند تا اینکه برای همیشه ناپدید گردند.
با نوشتن موضوع نگران‌کننده بر روی کاغذ، آن سوژه از فکر به ورق منتقل می‌شود و می‌توانید آن را برای همیشه نابود سازید. و از نگرانیها رها شوید.
در مرحله بعد از خود بپرسید: آیا اکنون کار مثبتی می‌توانم انجام دهم؟‌
برای عملی‌تر شدن رهایی از نگرانی، تنها به مورد اخیر پرداخته می‌شود. در این روش، تمریناتی معرفی می‌شود تا افکار منفی را از ذهن خارج سازید.
● رهایی از افکار نگران کننده منفی
هشت روش در پی می‌آید تا به شما کمک کند افکار منفی را از خود دور کنید.
۱) تمرین حسها: به آنچه در یک لحظه می‌بینید، می‌شنوید و یا احساس می‌کنید کاملاً توجه کنید و تمام حواس خود را به آن معطوف نمایید و از آن لذت ببرید.
۲) یک شی را در پیرامونتان انتخاب کنید و در مورد آن برای خودتان توضیحاتی دهید. این کار باعث می‌شود جریان فکر به جای آنکه به درون شما نفوذ کند به خارج از بدن شما هدایت شود.
۳) خود را به کار مشغول کنید: فعالیت‌هایی نظیر باغبانی، بافندگی، بازی یا ورزش یا مطالعه بخوبی می‌تواند شما را از افکار منفی به‌دور سازد.
۴) شعر یا آوازی بخوانید. گفته شده چنین رفتاری، یکی از مهمترین و رایج‌ترین مکانیسمهای دفاعی انسان در برابر انواع مشکلات از جمله نگرانی و اضطراب و افسردگی است.
۵) شمارش کنید.
۶) می‌توانید برای کمک به آرامش خود به افکار مثبت خوشایند فکر کنید. مثلاً به یک منظره دلپذیر، یا به یک رویداد خوشایند مربوط به یک موفقیت کاری خود یا دستیابی به یکی از آرزوهایتان یا برآوردن آرزوی یکی از اطرافیان خود فکر کنید.
۷) پیش‌بینی‌های منفی خود را بر روی کاغذ بنویسید. به این ترتیب می‌توانید موضوع نگران کننده را واضح ببینید و بفهمید و از ارزیابی بیش از اندازه کاذب آن بکاهید. بدین رو می‌توانید با استراتژی بهتری با آن مبارزه کنید و نتیجه بگیرید. رفته رفته اضطراب و نگرانی ناپدید می‌شود.
۸) تصور ذهنی خود را ارزیابی کنید، و ارزیابی مثبت را جایگزین کنید.
هر انسان در مورد خود یک برداشت و تصور شخصی دارد. اگر کمی در مورد خود تمرکز کنید متوجه می‌شوید از خودتان یک تصویر ذهنی دارید.
هرگاه تصور شما از خودتان، فردی ژولیده، ضعیف و ناتوان، خجالتی و بی‌دست و پا باشد، در جامعه و رفتار خود نیز چنین خواهید بود و در برابر مشکلات به‌ویژه اختلالاتی از قبیل اضطراب، افسردگی و وسواس به سهولت تسلیم خواهید شد.
اگر تصور شما از خودتان، فردی نیرومند، آراسته، نظیف، توانا، مدیر، مقتدر و مطمئن و محکم باشد، نه تنها بسیار کمتر دچار اضطراب و مشکلات روانی خواهید شد بلکه، به سهولت می‌توانید دستورالعملهای روان‌درمانی را به کار ببندید و اختلالات را برطرف نمایید.
۹) شاد باشید و بر شادیهای خود بیفزایید. سعی کنید همیشه شاد باشید، روحیه خود را حفظ کنید. برای این کار به تفریحهای سالم، دیدار دوستان و خنده‌رو، رفتن به پارک، سینما و میهمانی بیفزایید.
۱۰) با آگاهان گفتگو کنید. مشکل را با دیگران در میان بگذارید البته هرچه آگاهتر همانقدر بهتر، احساسهای منفی را نزد خود نگه ندارید. با بیان آن، بخشی از بار مشکلات کاهش می‌یابد. آنها را رها سازید و به سوی فاجعه‌ها پل نزنید. و فشار کاریتان را کم کنید.
۱۱) آسوده‌سازی یا مدیتیشن را بیاموزید که یک روش روان‌درمانی جالب است که طی آن تنشها و فشارهای عصبی از انسان زدوده می‌شود و در او آرامش مفرطی ایجاد می‌شود به طوری که ممکن است کاملاً به خواب برود.
صرفاً برای اطلاع بیشتر، یکی از روشهای آسان تشریح می‌شود.
در یک اتاق تاریک و آرام به‌راحتی دراز بکشید. اتاق نباید بیش از حد، گرم یا سرد باشد. شخص دیگری نباید در آنجا حضور داشته باشد. در بستری نرم و راحت دراز بکشید. لباس راحتی بر تن داشته باشید. آنگاه چند نفس عمیق و راحت بکشید. سپس حواس خود را به روی انگشتان پاهایتان متمرکز نمایید و انگشتان پاها را منقبض و سپس آنها را شل کنید. حال احساس گرمی و راحتی می‌کنید. همین کار را برای عضلات ساق پا انجام دهید تا ساقها نیز گرم و راحت‌تر شود. سپس رانها، لگن، شکم، سینه، گردن، انگشتان دستها، ساعد، بازو و سپس برای عضلات صورت انجام دهید و سرانجام در آخر تمرینات، احساس می‌کنید خستگی و فشار از تمام بدنتان دفع شده است.
حالا به صفحه‌ایی زیبا و آرام و دوست داشتنی از قبیل ساحل یک رودخانه زیبا یا مهتابی دل‌انگیز فکر کنید و به خواب بروید. گفتنی آنکه، پوشیدن لباسهای آبی یا نارنجی و پرتوی نور این دو رنگ در خانه سبب آرامش شما خواهد شد.

منبع : آتیه

مطالب مرتبط

تاثیر باور نکردنی رنگ ها بر آرامش انسان

تاثیر باور نکردنی رنگ ها بر آرامش انسان
▪ به عقیده روانشناسان تمایلات انسان به رنگ های مختلف ،ظاهرکننده "ژن " مخفی اوست .
ـ آنهایی که رنگ زرد راکه سمبل آفتاب است ،دوست دارند مردمانی فعال ، پرانرژی وسازنده هستند.
ـ افرادی که رنگ آبی تیره – سورمه ای که مظهرغروب است رامی پسندند آدم هایی آرام ،مهربان وعاطفی هستند.
ـ رنگ قرمز نشان آدم های جنگجو ،انقلابی وکمی گستاخ است.
ـ تمایل به رنگ سبز نشانه گرایش های معکوس است ،یعنی آلرژی داشتن به هرنوع تغییر وعناد ولجبازی وترس ازدگرگونی.
ـ رنگ بنفش را آنهایی دوست دارندکه می خواهند ارزش خودرانزد دیگران بالا ببرند ودیگران راتحت تاثیرخودقراردهند.
ـ آنهایی که رنگ قهوه ای رامی پسندند ،آدم های تنهایی هستندکه نیازشدیدی به دوستی واحساس امنیت دارند .
ـ ودوستداران رنگ طلایی آدم هایی جاه طلب وزیاده خواه هستند.
ـ رنگ ها تاثیرزیادی دررفتاروحالات ما دارند مثلا رنگ قرمزمحرک سیستم عصبی است وفشارخون راافزایش می دهد .
ـ اما بدنیست بدانید که رنگ آبی اثرمعکوس دارد.
ـ اگرمی خواهید منزل خود را رنگ بزنید حتما یک رنگ آرام بخش انتخاب کنیدو فراموش نکنیدکه همان قدرکه به رنگ آرامش بخش نیاز داریم به رنگ های محرک نیز احتیاج داریم.
ـ مثلا دراتاقی که رنگ دیوارهایش زردباشدحتما بایداسباب واثاثیه آبی رنگ وجود داشته باشد تابادیدن آنها شاد ومتعادل باشیم .
ـ می دانید که رنگ آبی مکمل رنگ زرد است همین طور دراتاق هایی که رنگ سبز زیاد به کار رفته باشد.
شناختن ترکیب رنگ ها واثر آنها روی روحیه انسان به شما کمک می کند تابا رعایت آنها وازاین راه به تقویت روحیه خود کمک کنید.
▪ راستی شما چه رنگی رامی پسندید؟؟

وبگردی
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
شبهای داغ مدیترانه !
شبهای داغ مدیترانه ! - «حسن کردمیهن» متهم آمریت حمله به سفارت عربستان به تازگی در کرج، مرکز استان البرز، رستوران راه انداخته است.
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی!
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی! - دو نفر از کسانی که همراه رئیس جمهور در سمنان حضور داشتند در هنگام سخنرانی روحانی رفتار غیر معمولی از خود نشان میدادند.
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما - ظهارات جنجالی لیلا بوشهری و شقایق دلشاد درباره فساد در سینما: چرا دایرکت میدم فالو نمیکنید؟ ساعت یک شب چرا باید زوایای صورت منو ببینن؟
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی!
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی! - بخشی دیگر از برنامه «من و شما» با حضور مسعود فراستی و برخورد توهین آمیز مجری رسانه ملی را می بینید که در رسانه ها باز نشر نشد.
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر - مریم مومن متولد دهه 70 می باشد و حضورش در بانوی عمارت اولین تجربه بازیگری است و به واسطه این سریال وارد دنیای بازیگری شده است . او در کلاس های تئاتر فعالیت داشته است .
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه - گروه تروریستی جیش العدل نخستین تصاویر از حمله به پاسگاه مرزی در میرجاوه ۱۴ مهر امسال را منتشر کرد؛
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».