سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

هم‌گرایی


هم‌گرایی
● مدیریت منابع انسانی
هر فرد بنا به تمایلات و اهداف خود جذب سازمان می‌شود. معمولاً نمی‌توان دو هدف یکسان در یک سازمان یافت، هر فرد در سازمان، در جستجوی علایق و تمایلات خود است. از سویی سازمان خود اهدافی دارد و مدیر سعی دارد تا سازمان تحت رهبری‌اش را به سوی اهداف راهبری‌کند.
سازمان در دستیابی به اهداف خود، تنها می‌تواند از توان افرادی استفاده‌کند که حداقل همسو و نه الزاماً هم‌راستای اهداف سازمان حرکت کنند. نیروی محرکه‌ی سازمان در راستای اهداف، به‌اندازه‌ی نیروهاییست که پرسنلش برای آن صرف می‌کنند. این نیرو تصویر تلاش‌های در راه اهداف افراد است بر راستای اهداف سازمان. افرادی که اهدافشان در جهتی عکس اهداف سازمان است، با رفتارهایشان، به نوعی بازدارندگی در برابر اهداف دارند.
اگر در تصویر بالا، فلش آبی نشانگر راستای اهداف سازمان و صاحبانش باشد و فلش‌های کوچک‌تر نمایشگر امیال کارکنان سازمان؛ سازمان به جهتی برده‌می‌شود که برآیند نیروهای افراد و اهداف سازمان بخواهند. از این‌رو می‌توان جهت سیر سازمان را مشخص‌کرد.
شناسایی اهداف سازمان، یکی از امور ذاتی مدیریت است. شناسایی اهداف افراد سازمان نیز از امور مهمی است که اغلب نادیده‌گرفته می‌شود. مدیر باید بتواند حداکثر همسویی با اهداف را در سازمانش ایجادکند. او باید بتواند با استفاده از نفوذ خود در سازمان، نیروهای افراد را در خدمت اهداف سازمان قراردهد. گفتگو بهترین وسیله‌ی ممکن برای جلب همکاری افراد است. حتی گاهی لازم‌است تا از ادامه‌ی کار افرادی که خلاف اهداف سازمان حرکت می‌کنند جلوگیری‌شود.
مدیریت بر قلبها، بهترین راه بهره‌گیری از توان افراد است. اگر ذهن افراد پذیرای اهداف سازمان باشد، می‌توان انتظار داشت با بیشترین توان در راستای اهداف سازمان تلاش‌کنند.

http://saberi.persianblog.ir/
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید