سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

محسن چاوشی


محسن چاوشی
● به فاصله حدود ۴ ماه ۲ آلبوم از تو منتشر شد فکر نمیکنی این پرکار بودن به کیفیت کاریت لطمه می زند؟
آلبوم واقعی من آلبوم متاسفم بود من برای آن آلبوم تمرکز و وقت گذاشته بودم کارها را در استودیو با کیفیت خوب و با نوازندگان حرفه ای ضبط کرده بودم ولی پنج تراک جدیدی که از من بیرون آمد و منتشر شده در حقیقت کارهای قدیمی ام بوده اند.
به غیر از آهنگ فیلم علی سنتوری که خدا را شکر نمونه سنتور دار این آهنگ را که منتشر شده من نداشتم و دست خودشان بوده.از آن گذشته من برای هر کدام از آهنگهایم که به دست دوستان می دهم نشانه میگذارم و هیچ اجرایی را به غیر از اجرای اصلی درست نمیخوانم تا اطرافیانم را بهتر بشناسم.
مثلا در همین ۵ ترک در آهنگی با بیت آغازین (من از تو دل نمیبرم) را در قسمتی (خودت برنده میکنی) خواندم که حالت درست آن به این شکل نبود.خلاصه ای که خود من هم از طریق دوستانم از بیرون آمدن این آهنگها اطلاع پیدا کردم و خیلی ناراحت شدمچون کارهایی با این کیفیت شاید به روند کاریم لطمه بزند.
● برای اینکه آهنگهایت به صورت مجاز به بازار بیایند هیچ کاری نکرده ای؟
اتفاقا خیلی تلاش کرده ام حتی در آلبوم آخر برای بسیاری از شعرها با سختی زیاد مجوز گرفتم ولی اجازه پخش نهایی به کارهایم داده نشد.اولویت اول من به حضور بازار به صورت مجاز است. چون در این حالت دستم برای انجام کارهای بیشتری باز است.
● وقتی کارهایت را بین مردم و در بیرون می شنیدی چه حسی داشتی؟خوشحال بودی؟
نه اصلا من دنبال شهرت نبودم وقتی این کارها را میشنیدم ناراحت میشدم چون میدانستم برایم مشکل ساز خواهند شد و گذشته از تمامی آن آهنگها در حد ماکت بود.اگر پخش کارها دست خودم بود غیر ممکن بود که با آن کیفیت و با کیبورد و سازهای سمپل و نرم افزاری موسیقی ام از اینترنت با کیفیت فوق العاده پایین دانلود کرده اند و در جامعه پخش میکنند.به همین دلیل بعضی وقتها خودم سی دی ام را میدادم تا حداقل کارها را با کیفیت خوب گوش کنند.چون با آن کیفیت واقعا آبرو و حیثیت کاری ام زیر سوال میرفت.تمامی آلبومهایی که به این شکل پخش شده اند هیچ نکته مثبتی برایم نداشته اند.
● فکر نمیکنی چون تصویری از تو دیده نشده مشکلاتی برایت پیش می آید؟
اگر این کار را میکردم از تصویرم هم در کارها استفاده میکردم بعدا دوباره به مشکل برخوردم.مثلا روزی که برای گرفتن مجوز آلبوم به مرکز موسیقی می رفتم به من گفتند چرا که تصویری انجام داده ای و این تصور به وجود می آمد که همه مشکلات از طرف خودم است و درباره ام میگفتند:کار را که غیر مجاز بیرون میفرستد با همه جا که مصاحبه میکند و عکسش را هم چاپ میکند پس خودش میخواهد که خواننده غیر مجاز باشد.من نمیخواهم مورد اتهام باشم.
● این روزها کلیپی از تو به همراه چند خواننده دیگر به اسم پشت صحنه در حال پخش است.برای کلیپهایی از این نوع نیازی به مجوز نیست در آنجا هم نصویری از تو وجود ندارد؟
در پشت صحنه اصلا قرار خواندن من نبود. من اتودی از این آهنگ را به دوستانم دادم.آنها هم تصویر را روی آن ملودی گذاشتند به من گفته شد یک تکه از آهنگ را در استودیو بخوانم این کار را کردم ولی متاسفانه صدای من را روی آهنگ دیگری گذاشتند.آن آهنگی را که من خواندم آهنگ slow و آزامی بود ولی در این کار میبینید که سبک ترنس کار شده است.در واقع در عمل انجام شده قرار گرفتم.
● همکاری با مهرجویی در فیلم علی سنتوری از کجا شروع شد؟
از طرف محمدرضا شریفی نیا آقای مهرجویی به من پیشنهاد همکاری دادند و برای من بسیار جالب و خوشحال کننده بود که دیدم داریوش مهرجویی بسیار عالی و مسلط سنتور میزند و همه آهنگهای من را شنیده و تمامی شان را هم دارد.زمانی که فیلم نامه هم را خواندم بسیار خوب و راحت توانستم با موضوع ارتباط برقرار کنم و موضوع کلی را به شاعر کار گفتم و فیلمنامه را هم برایش خواندم و خواستم که بر پایه حس وحال فیلم علی سنتوری ترانه بگوید.من از نتیجه کارم راضی هستم شاعر موزیک اصلی و متن فیلم بر خلاف شایعات امیر ارجینی و حسین صفا هستند.
● محسن چاوشی دقیقا چند سالش است؟
متولد ۸ مرداد ۱۳۵۸
● چندمین فرزند خانواده ای؟
پنجمین فرزند خانواده هستم ما ۴ برادر و ۲ خواهریم.
● کارهای موسیقی ات را کجا انجام می دهی (دفتر موسیقی داری)؟
من ترجیح میدهم تمامی کارهایم را در خانه و در استودیوی خانگی ام انجام بدهم.کیفیت صدایی که با وسایل و امکانات خودم از صدایم میگیرم بسیار بهتر از کیفیت صدایی استودیوهاست.می خواهم کارها را در خانه مان ضبط کنم تا کارهایم دست کسی نیافتد و لو نرود.
● ساز تخصصی ات چیه؟
پیانو و کیبورد میزنم ولی برای آهنگهای خودم بیشتر با کیبورد کار میکنم.
● خوانندگی یا آهنگسازی کدام را بیشتر دوست داری؟
بدون شک آهنگسازی اصلا قرار نبود من خواننده بشوماصرار دوستان و تشویق آنها بعد از شنیدن چند نمونه کاری که به صورت ماکت خواندم باعث خوانندگی من شد.
● روزهای اول خانواده با خواننده شدنت چطور برخورد کردند؟
مادرم مثل همیشه موافق بوداما همیشه از پدرم میترسیدم چون با خواننده شدنم و کلا کار موسیقی مخالف بود.البته این روزها حالت مثبت تری پیدا کرده اما فشار کاری و روحی انتشار غیرمجاز آلبوم هایم را بسیار بر روی پدرم حس میکنم و نگرانی را از چشمانش می خوانم و بسیار نگرانش هستم.
● یک آرزو؟
پدرم صدای خیلی خوبی دارد.در واقع از بسیاری از خوانندگان حرفه ای تر میخواند آرزو دارم آهنگی دو صدایی با هم بخوانیم یک روز این کار را خواهم کرد.
http://chavoshi-tohmat-news.blogfa.com/post-۴.aspx
منبع : مطالب ارسالی


همچنین مشاهده کنید