چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

قارچ؛ گوشت گیاهی


قارچ؛ گوشت گیاهی
قارچ از جمله گیاهان بدون گل و کلروفیل است که انواع مختلفی دارد
البته بعضی از آنها که به صورت خودرو و وحشی در کنار رودخانه‌ها و جنگل‌ها یافت می‌شوند، سمی هستند و خوردن آنها بسیار خطرناک است ولی انواع دیگری مانند قارچ‌های صدفی و دکمه‌ای وجود دارند که به صورت پرورشی تولید می‌شوند و می‌توانند جایگزین خوبی برای گوشت باشند.
شما می‌توانید قارچ را به صورت خام در سالاد و به صورت پخته،‌ در انواع و اقسام خوراک‌ها، ماکارونی و حتی خورش‌ها مورد استفاده قرار دهید.
- قارچ‌های خوراکی مصرفی باید جوان و تازه بوده و داخل آنها اثری از کپک،‌ کرم و خاک وجود نداشته باشد.
- قارچ‌ها را نباید داخل آب خیس کنید. برای شست‌وشوی آن فقط کافی است قارچ را زیر شیر آب بشویید و بلافاصله داخل سبدی قرار دهید تا آب حاصل از شست‌وشوی آن خارج شود.
- هنگام سرخ کردن قارچ‌ها، ابتدا روغن را گرم کرده، سپس فقط برای ۲ تا ۳ دقیقه آنها را حرارت دهید. در غیر این صورت، قارچ آب می‌اندازد و حجم آن حتی به نصف کاهش می‌یابد زیرا حدود ۹۰ درصد از وزن قارچ را آب تشکیل می‌دهد؛ در ضمن برای آنکه قارچ هنگام پخت تغییر رنگ ندهد و سفیدی آن حفظ شود، به قارچ در حال پخت، ‌آب‌لیمو ترش اضافه کنید.
قارچ‌های خوراکی مقدار کمی چربی دارند و منبعی غنی از مواد معدنی شامل پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، فسفر، ید و همچنین ویتامین‌های C و B است.
میزان پروتیین قارچ خوراکی ۳ تا ۶ درصد وزن آن را تشکیل می‌دهد که ۷۰ تا ۹۰ درصد پروتیین موجود در آن قابل جذب است.
- قارچ برای تقویت عمومی بدن، رفع خستگی، ضعف و نارسایی کبد و همچنین کمبود ویتامین و املاح معدنی مفید است.
- به آن دسته از افرادی که روی پوستشان جوش و لک وجود دارد و به طور کلی از ناراحتی‌های پوستی در رنجند، توصیه می‌شود قارچ زیاد مصرف کنند. هم‌چنین قارچ دارای مقدار زیادی اسیدفولیک هم هست.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید