جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۴ژوئن ۲۰۰۵ ـ همکاری ایرانی تبارها به توسعه میهن نیاکان


« تاتا ستیل گروپ» ۱۳ ژوئن ۲۰۰۵ در بمبئی اعلام کرد که دو طرح پولادسازی بزرگ را در بندر عباس پیاده خواهد کرد؛ یکی با مشارکت یک کمپانی ایرانی وابسته به دولت و دیگری مستقلا، و جمع سرمایه گذاری از یک میلیارد و دویست میلیون دلار بیشتر خواهد بود. تاریخی بودن و اهمیت این خبر از آن جهت است که آغازخوبی برای مشارکت پارسیان هند در توسعه میهن نیاکان است. گروه صنعتی تاتا یک قرن پیش توسط «جمشیدجی» پارسی معروف هند بنیاد گذاری شد. جمشیدجی (تاتا) به پدر صنایع هند معروف و از پیشروان پولادسازی در جهان است. تاسیسات پولادسازی جمشیدجی در دهکده «ساکچی» هند بنا نهاده شد که به جمشید پور ( شهر جمشید) تجدید نام شده است.
این گروه همچنین به وجود آورنده تاسیسات متعدد در هند است از جمله شرکت هواپیمایی هند (ارایندیا)، انستیتوی علوم هند (در بنگالور)، بنگاه هیدرو الکتریک هند، هتلهای زنجیره ای تاج و .... همین خانواده تاسیسات فرهنگی متعدد به ایران اهداء کرد از جمله دبیرستان انوشیروان دادگر را در تهران. قرار بود این گروه بانی تاسیسات صنعتی در ایران دهه ۱۹۳۰ شود و شرکت هواپیمایی تاسیس کند که رضا شاه (با نیت طرد نفوذ انگلیسی ها از ایران) به آلمان نزدیک شد و وطن ما به تحریک انگلستان به اشغال نظامی متفقین درآمد و پیشرفتهای ۱۶ ساله متوقف ماند.
با توجه به این که بسیاری از مدیران و موسسان کمپانی های الکترونیک پیشرفته در بنگالور هند (پایتخت صنایع کامپیوتری) پارسیان هند هستند، مشارکت جاری فصل تازه ای را خواهد گشود که ایرانی تبارها از سراسر گیتی به کمک یکدیگر بشتابند و میهن باستانی را تا سطحی که سزاوار آن است بالا ببرند.
همکاری های ایرانیان و هندیان تازگی ندارد و کاری چند هزار ساله است. تا آغاز دهه ۱۳۴۰ نزدیک به ربع بازرگانان تهران را هندیان تشکیل می دادند که به تدریج فعالیت خود را از تهران به آمریکا و کانادا منتقل کردند. معامله بزرگ نفت و گاز از جمله داد و ستد های تازه ایران و هند است که در محافل غرب به دقت مطالعه و دنبال می شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید