جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۵ ژوئن سال ۱۳۸۱ ـ انقلاب کشاورزان انگلستان


۱۵ ژوئن سال ۱۳۸۱ ـ انقلاب کشاورزان انگلستان
۱۵ ژوئن سال ۱۳۸۱ با قتل «وات تایلر» رهبر انقلاب کشاورزان انگلستان و نشان دادن جسد او به پیروانش این مهمترین انقلاب اروپا در قرون وسطا پایان یافت. وات تایلر ۱۴ ژوئن برای مذاکره با ریچارد دوم پادشاه وقت به کاخ سلطنتی دعوت شده بود. این انقلاب دو رهبر دیگر به نام های «جان بال» و «جک استراو» داشت.
انقلاب از منطقه «اسکس» انگلستان آغاز شده بود. کشاورزان این منطقه که از تعدی ماموران جمع آوری مالیات، مالیات اضافی به نام «هزینه جنگ با فرانسه»، بهره مالکانه (درمورد مزارع بزرگ و غیر خرده مالک) و ظلم لردها به تنگ آمده بودند؛ وقتی که تهدید شدند اگر فورا و بدون چون و چرا مالیات مقرر (مالیات اضافی برای تامین هزینه جنگ با فرانسه) را نپردازند از اراضی شان اخراج می شوند، به رهبری «وات تایلر» که مردی سخنور بود دست به عصیان زدند.
این انقلاب در اندک زمانی تبدیل به مبارزه مسلحانه شد و انقلابیون وارد لندن شدند؛ اسقف اعظم انگلستان را که از آنان حمایت نکرده بود کشتند، به یک مجتمع قضایی حمله بردند و قضاتی را که برضد کشاورزان و تهیدستان حکم داده بودند مقتول ساختند و به سوی زندان مرکزی شهر هجوم بردند تا زندانیان را آزاد سازند که ریچارد دوم پادشاه وقت در صدد حل مسئله بر آمد و از رهبر شماره یک انقلابیون خواست که با او ملاقات کند و در خواست خود را مطرح سازد تا حضورا مذاکره شود.
وات تایلر به ملاقات پادشاه شتافت که در آنجا به ضرب شمشیر شهردار لندن که حضور داشت کشته شد و چند ساعت بعد پس از تجهیز همه نیروهای دولت، چند ساعت بعد جسد او را به پیروانش نشان دادند و از یک تیر چوبی آویزان کردند تا انقلابیون مرعوب و متفرق شوند.
بعدا درباریان پادشاه گفتند که تایلر بیش از آن چه که برایش انقلاب کرده بودند مطالبه کرد و با خشونت سخن گفت که لرد شهردار به خشم آمد و او را کشت ! . درباریان اضافه کرده بودند که تایلر از پادشاه خواسته بود که القاب لرد ها را که از آن برای ظلم کردن استفاده می کنند لغو کند . اظهارات یکجانبه همین شهود سند مورخان در توصیف این رویداد مهم قرار گرفته است.
خبر بپاخیزی کشاورزان انگلستان به فرانسه رسید، ناراضیان از دولت را گوش بزنگ ساخت و هنگامی که تحصیلداران مالیه سراغ دستفروشهای پاریس رفتند، کسبه این شهر نیز دست به انقلاب زدند.
در پی این دو انقلاب، در کشورهای اروپایی تا چند سال از سختگیری در جمع آوری مالیاتها کاسته شد تا موارد مشابهی رخ ندهد
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید