جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پمپ، پوشال، حرکت!


پمپ، پوشال، حرکت!
کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود که بدون نیاز به سیستم‌های سرمایی بتوان گرما را در آن تحمل کرد. به همین علت با نزدیک شدن به تابستان و گرم شدن هوا خیلی‌ها سری به پشت بام می‌زنند تا کولرهای آبی‌را که بیشتر از شش ماه خاموش مانده‌اند را راه‌اندازی کنند. اما این کار هم آداب و اصول خاص خودش را دارد و نکاتی وجود دارد که باید هنگام راه‌اندازی کولر آبی‌رعایت کرد.
وجود مکعب‌های آبی‌رنگ روی پشت بام خانه‌ها و آپارتمان‌ها نشان می‌دهد استفاده از کولرهای آبی ‌به علت قیمت ارزان و خنک کنندگی مناسب آن در بیشتر شهرهای کشورمان رواج زیادی دارد. این کولرها با استفاده از گردش آب و ایجاد جریان هوا به‌وسیله یک الکتروموتور، بخار آب تبخیر شده از پوشال‌های خیس شده را به داخل محیط خانه یا محل کار هدایت کرده و محیط را خنک می‌کند. استفاده از کولرهای آبی ‌در شرایط آب و هوایی با رطوبت نسبی ۴۰ تا ۶۰ درصد مناسب است. نکته قابل ذکر دیگر این است که آب قادر است دمای محیط داخلی را بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد از دمای محیط بیرونی خنک‌تر کند. به‌طور مثال اگر درجه حرارت محیط در هوای آزاد ۳۸ درجه بالای صفر باشد استفاده از کولر آبی‌دمای محیط داخلی منزل یا محیط کار را به ۲۶ یا ۲۸ درجه سانتی گراد می‌رساند.
● سرماخوردگی‌های تابستانی
یکی از مهم‌ترین نکات در مورد کولرهای آبی‌رعایت نکات بهداشتی و ایمنی آنها است. رعایت نکات بهداشتی در هنگام استفاده از کولرهای آبی، تعویض سالانه پوشال‌های کولر و قرار نگرفتن در معرض باد مستقیم کولر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. دکتر داود یادگاری رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دراین باره می‌گوید: «رطوبت و آلودگی پوشال‌های کولر شرایط مناسبی ‌برای رشد انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها است. به عنوان مثال قارچ‌هایی مانند آسپرژیلوس ممکن است در افراد ایجاد بیماری کند. البته افراد سالم و عادی به‌طور معمول دچار مشکل نمی‌شوند ولی درباره افرادی که دچار بیماری‌های ریوی هستند و یا بیماران بیمارستان‌ها این آلودگی‌ها ممکن است باعث بیماری شود.» این استاد دانشگاه شهید بهشتی می افزاید: «از آنجا که پوشال شرایط رشد بیماری را فراهم می‌کند بهتر است هر سال تعویض شوند و در چند روز ابتدایی استفاده از کولر در و پنجره‌ها باز گذاشته شوند.»
دکتر یادگاری درباره اینکه آیا سرمای کولر باعث ایجاد سرما خوردگی عفونی می‌شود یا خیر، می‌گوید: «از نظر علمی‌ثابت نشده است که خود سرما به تنهایی ایجاد سرماخوردگی کند اما نکته مهم این است که تغییر دما می‌تواند باعث ایجاد عفونت شود. به همین علت بهتر است برای پیشگیری از سرماخوردگی، زمانی که از محیط گرم بیرون وارد خانه می‌شویم بلافاصله کولر را روشن نکنیم و یا در معرض باد مستقیم کولر قرار نگیریم و همچنین هنگامی که ‌در محیط خنک هستیم بلافاصله به محیط گرم بیرون نرویم.»
● همان‌طور که گفتیم بهترین راه این است که پوشال‌ها هرسال تعویض شوند اما اگر به هر دلیلی نتوانستید پوشال‌های کولر را تعویض کنید بهترین راه برای خلاص شدن از باکتری‌های رشد کرده در پوشال‌ها این است که محلولی شامل ۱۰درصد کلرین و ۹۰درصد آب بسازید و در کفی کولر بریزید. سپس پمپ آب را روشن کنید تا پوشال‌ها حسابی‌با محلول کلرین وآب خیس بخورند. بعد از چند دقیقه پمپ آب را خاموش کنید و آب کولر را تخلیه کرده، آب تمیز در کفی کولر ریخته و دومرتبه پمپ آب را روشن کنید تا پوشال‌ها تمیز شوند.
● ۵ توصیه ایمنی
ـ اصلی‌ترین توصیه ایمنی، استفاده از افراد متخصص و تعمیرکاران مجاز و دارای تجربه است. همچنین لازم است افراد بدون قطع جریان برق به تعمیر کولر و یا تعویض پوشال‌های آن دست نزنند. حتی در صورتی که این کار انجام شد، باید با فازمتر بدنه کولر را لمس کرده و مطمئن شوید که برق ندارد.
ـ استفاده از دستکش و لاستیک عایق برای زیر پا، شما را در برابر برق گرفتگی محافظت می‌کند. سیم‌های فرسوده که عایق آنها از بین رفته است را حتما تعویض کرده و به بستن چسب برق دور آنها اکتفا نکنید. پس از آنکه کار تعمیرات به اتمام رسید دوباره بدنه کولر را با فازمتر لمس کنید و مطمئن شوید که بدنه آن برق ندارد.
ـ اگر در هنگام روشن کردن پمپ آب کولر، صدای آب و یا بوی رطوبت را حس نکردید سریع آن را خاموش کرده و با رعایت نکات ایمنی گفته شده پمپ را چک کنید. احتمال اینکه اتصالات آن شل شده باشد وجود دارد و ممکن است عمر آن به پایان رسیده باشد که باید با خرید یک پمپ جدید و نصب آن کولر خود را راه‌اندازی کنید.
ـ اگر صدای کولر بیش از اندازه است بهتر است نگاهی به وضعیت تسمه کولر و پولی‌ها بیندازید. ممکن است کارایی تسمه افت پیدا کرده و یا فرسوده و شل شده باشد یا لازم باشد پیچ پولی‌ها را محکم کنید.
ـ در هنگام نصب اولیه نیز باید دقت شود تا کولر از دودکش‌های بخاری و لوله‌های مربوط به سرویس‌های بهداشتی دور باشد. بدنه کولر حتما باید روی یک چهارپایه فلزی به ارتفاع ۳۰ سانتی متر قرار گیرد و دقت شود پایه‌های فلزی طوری باشند که در آسفالت پشت بام فرو نروند. این چهارپایه باید کاملا‌ تراز باشد تا از لرزش در هنگام روشن بودن کولر جلوگیری شود.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید