سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

هارددیسک و قیمت های وسوسه انگیزش


هارددیسک و قیمت های وسوسه انگیزش
گذشت آن روزگار که هارددیسک ۸۰ گیگابایتی را حلوا حلوا می کردیم و حاضر بودیم بابت یک مدل
۲۵۰ گیگابایتی بیش از ۱۵۰ هزار تومان هزینه کنیم. اصلاً باور نمی کردیم که روزی روزگاری برسد که
با هارددیسک های۸۰ گیگابایتی خداحافظی کنیم اما همه این مواردی که عرض شد به تاریخ پیوسته است. هارددیسک های ۸۰ گیگابایتی را باید فراموش کنید چرا که افت قیمت یا بهتر بگویم سقوط آزاد قیمت هارددیسک ها آن قدری بوده که اگر تا پایان سال هم ارزان تر نشود خیالی نیست.
● و اما قیمت ها
به طور اختصاصی برای خاطر مبارک شما عرض می کنیم که هم اکنون مدل ۱۶۰ گیگابایتی را می توانید حداقل مدل قابل تهیه در بازار یا در اصطلاح کف بازار بدانید. قبل از اینکه به مدل ها و قیمت های شیرین کنونی اشاره کنم گفتن یک نکته از اوجب واجبات است.
یک سالی می شود که منتظر خروج رسمی رابط PATA یا همان IDE خودمان از بازار هستیم. شرکت بزرگی مانند Intel مدت هاست در طراحی چیپ ست برای مادربوردها از رابط ATA Pیا IDE پشتیبانی نمی کند. از آن طرف سازندگان درایوهای نوری نیز رابط SATA را به مرور جایگزین رابط قدیمی تر IDE می کنند.
این رفتارها بدین معنی است که باید با رابط IDE خداحافظی کرد. از من نشنیده بگیرید اما جناب Intel در جدیدترین چیپ ست خود پشتیبانی از رابط های PS/۲ را نیز متوقف کرده و توصیه کرده است از رابط USB استفاده شود.
بگذریم از این مسائل و بپردازیم به هارددیسک های نازنین که به راحتی می توان یک مدل ۱۶۰ گیگابایتی آن را بین ۴۱ تا ۴۳ هزار تومان تهیه کرد. کمی آن سو تر مدل ۲۵۰ گیگابایتی را می توان با قیمتی بین ۴۹ تا ۵۱ هزار تومان تهیه کرد. این اختلاف قیمت قدری به نوع امکانات و نام سازنده هارددیسک بستگی دارد.
به طور معمول قیمت هارددیسک های Maxtor ارزان ترین و مدل های Hitachi GST گران ترین است البته بین ارزان ترین و گران ترین چیزی بیش از دو، سه هزار تومان فاصله بیشتر نیست پس نگران نباشید.مدل
۳۲۰ گیگابایتی به قیمت ۶۲ تا ۶۵ هزار تومان است و مدل ۵۰۰ گیگابایتی را نیز می توانید به قیمتی بین ۸۸ تا ۹۵ هزار تومان تهیه کنید.
این اختلاف قیمت بیشتر به دلیل میزان بافر ۱۶ مگابایتی و مدل های ۳۲ مگابایتی است البته یادم رفت بگویم که کماکان می توان هارددیسک های
۸۰ گیگابایتی را در حوالی ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان پیدا کرد.
هم اکنون اغلب هارددیسک های بازار با رابط پرسرعت SATA۲ عرضه می شوند و خبری از بافرهای دو مگابایتی هم نیست.
● و اما بافر
هنگامی که ظرفیت هارددیسک افزایش پیدا می کند لاجرم باید حافظه موقت (بافر) آن نیز افزایش پیدا کند. این امر به خصوص در هارددیسک هایی که بیش از ۲۵۰ گیگابایت ظرفیت دارند بیشتر به چشم می خورد. در این محدوده رسم است که از بافرهای ۱۶ مگابایتی استفاده شود هر چند توصیه می کنیم در ظرفیت های بالا از بافرهای ۳۲ مگابایتی استفاده کنید و خیرش را ببرید.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید