پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پیکارهای خود را عاقلانه انتخاب کنید


پیکارهای خود را عاقلانه انتخاب کنید
“پیکارهای خوب را عاقلانه انتخاب کنید” در تعلیم و تربیت عبارت مشهوری است اما در شاد و خرسند زندگی کردن هم به همان اندازه اهمیت دارد. این عبارت حکایت از آن دارد که زندگی پر از موقعیت هایی است که چیزی را خیلی مهم کنیم و یا این که به راحتی از کنار آن بگذریم و بفهمیم که مسئله واقعاً اهمیت ندارد. اگر پیکارهای خود را علاقلانه انتخاب کنید در پیروز شدن بر آنهایی که واقعاً مهم هستند بسیار کار آمدتر خواهید بود.
قطعاً مواقعی وجود دارند که شما می خواهید یا لازم می بینید بحث کنید، بر خورد کنید و یا حتی به خاطر چیزی که به آن ایمان دارید بجنگید. با این حال، بسیاری از مردم روی چیزهایی بحث، بر خورد و پیکار می کنند که عملاً هیچ هستند و زندگی خود را به یک رشته پیکار بر سر چیزهایی تبدیل می کنند که نسبتاً “کم اهمیت” هستند. در این گونه زندگی سرخوردگی و نومیدی آن قدر زیاد است که شما خط سیر چیزهایی را که واقعاً به هم مرتبط هستند گم می کنید.
اگر هدفتان ( آگاهانه یا ناآگاهانه ) این باشد که همه چیز به نفع شما تمام شود، پس کوچکترین عدم موافقت یا نقص در طرح هایتان می تواند به مسئله ای مهم تبدیل شود. اما در واقع ، این کار چیزی جز پیچیدن نسخه برای ناکامی و نومیدی نیست.
حقیقت آن است که زندگی دقیقاً آن طور نیست که ما می خواهیم باشد و دیگران اغلب مطابق میل ما رفتار نمی کنند. در هر لحظه از زندگی جنبه هایی هست که ما آنها را دوست داریم و جنبه های دیگری که دوست نداریم. همیشه اشخاصی هستند که با شما مخالفت می کنند ، افرادی که کارها را طور دیگری انجام می دهند و کارهایی که درست از آب در نمی آیند. اگر شما علیه این اصل زندگی مبارزه کنید، بیشتر عمر خود را صرف مبارزه و پیکار خواهید کرد.
راه آرامتر برای زندگی کردن آن است که آگاهانه تصمیم بگیریم کدام پیکار ارزش مبارزه را دارد و کدام یک بهتر است رها شود. اگر هدف اصلی شما این نیست که همه چیز به طور کامل درست از آب در آید ، بلکه در عوض یک زندگی نسبتاً بدون فشار روحی داشته باشید، آنگاه خواهید فهمید که بیشتر پیکارها شما را از آرامترین احساساتتان دور می کنند. آیا واقعاً مهم است که به همسرتان ثابت کنید که حق با شماست و او اشتباه می کند، یا این که شما به این خاطر با کسی برخورد می کنید که به نظر می رسد او مرتکب اشتباهی کوچک شده است؟ آیا رستوران یا سینمایی که شما ترجیج می دهید بروید آن قدر اهمیت دارد که درباره آن بحث کنید؟ آیا خط کوچکی روی اتومبیل تان واقعاً ایجاب می کند که در دادگاه ادعای خسارت جزئی بکنید؟ آیا این که همسایه شما اتومبیل خود را در قسمت دیگر خیابان پارک نمی کند باید سر میز شام خانوادگی مورد بحث قرار گیرد؟ اینها و هزاران مسئله کوچک دیگر چیزهایی هستند که بسیاری از مردم زندگی خود را صرف مبارزه با آنها می کنند. نگاهی به فهرست مسائل خودتان بیندازید. اگر این فهرست مانند فهرستی است که پیش از این داشته اید، بهتر است اولویت های خود را دوباره ارزیابی کنید.
اگر نمی خواهید “برای چیزهای کم اهمیت حرص بخورید” ارزش آن را دارد که پیکارهای خود را عاقلانه انتخاب کنید. اگر این کار را بکنید، روزی خواهد رسید که دیگر مجبور نخواهید بود که اصلاً پیکار کنید.
منبع : پی سی وب


همچنین مشاهده کنید