پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پرویز بیگی حبیب آبادی


پرویز بیگی حبیب آبادی
پرویز بیگی حبیب آبادی در اول دی ماه ۱۳۳۳ در اردستان به دنیا آمد.(دوران کودکی و تحصیلات را در شهرستان های اردستان ، زواره ، آبادان ، اصفهان ،شهرکرد ، شلمزار ، اردبیل و تهران گذراند) و در سال ۱۳۵۲ دیپلم ریاضی گرفت. پس از گرفتن دیپلم ، وارد خدمت در آموزشگان افسری نیروی هوایی شد و پس از ۳۰ سال خدمت بازنشسته شد . رویکرد وی به سرودن شعر به سال ۱۳۵۶ باز می گردد. واقعه تلخ و خونین هفدهم شهریور ۱۳۵۷ که به جمعه سیاه مشهور شد ، تاثیر فراوانی در وی گذاشت و به صورت جدی تری به سرودن پرداخت. با تشکیل حوزه اندیشه و هنر – حوزه هنری فعلی – به جمع شاعران شرکت کننده در جلسات شعر حوزه پیوست و همکاری خود را تا اوایل سال ۱۳۶۶ با حوزه ادامه داد. شعرهای وی از سال ۱۳۵۸ تا کنون به صورت پراکنده در نشریات مختلف کشور ، جٌنگ های ادبی و برخی از مجموعه های گرد آوری شده انتشار یافته است. مقالات متعدد دیگری همراه با مصاحبه های فراوان در موضوع تذکره های شعر پارسی ، نقد و بررسی شعر دفاع مقدس ، ویژگی های شعر امروز و ... از وی در نشریات مختلف انتشار یافته است.
آثار انتشار یافته وی عبارتند اند از:
۱) غریبانه – مجموعه شعر – انتشارات امیر کبیر – چاپ اول ۱۳۶۹ – چاپ دوم ۱۳۷۶(این مجموعه جزء آثار برتر دهه ۶۰ در موضوع شعر دفاع مقدس ، توسط بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس برگزیده شد.)
۲) آیینه در غبار-تاملی در تذکره های شعر فارسی – نشر اهل قلم-۱۳۷۶
۳) آن همیشه سبز – مثنوی دفاع مقدس – کنگره سرداران شهید استان تهران – چاپ اول و دوم ۱۳۷۶(این مجموعه جزء آثار برتر منتشر شده در سال ۱۳۷۶ در موضوع شعر دفاع مقدس ، توسط بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس برگزیده شد)
۴) گزیده ادبیات معاصر – مجموعه شعر – شماره ۲۶ – انتشارات نیستان – ۱۳۷۸
۵) حماسه های همیشه(تذکره ای در حوزه دفاع مقدس در شعر شاعران) - ۱۳۸۲
در دست تدوین و انتشار:
۱) شعر شناخت
۲) فرهنگ شاعران دفاع مقدس – نگاهی پژوهی آماری به شعرهای چاپ شده از شاعران گمنام شده در طول دهه های ۶۰ و ۷۰ در کلیه نشریات کشور
منبع : انجمن شاعران ایران


همچنین مشاهده کنید