پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

والیبال ساحلی


والیبال ساحلی
والیبال ساحلی نخستین بار توسط یگ گروه شش نفره از ساحل وایکی کی هاوایی شکل گرفت. کمیته تاریخی باشگاه قایرانی اوتریگو مکانی است که والیبال ساحلی در سال ۱۹۱۵ از آنجا آغاز شده است، اما توسعه و پیشرفت والیبال ساحلی در دهه ۱۹۲۰ در سواحل سانتامونیکا (کالیفرنیا) آغاز گردید. در سالهای آغازین والیبال ساحلی، در هر تیم ۶ بازیکن بازی می کردند اما در دهه ۱۹۳۰، این تعداد به دو نفر در تیم کاهش یافت، ضمن آنکه بازیکنان اجازه آبشار زدن نداشتند. والیبال ساحلی در اروپا، اولین بار در سال ۱۹۲۷ در فرانسه بازی شد.
اولین مسابقه رسمی این رشته ورزشی در سال ۱۹۴۷ در سواحل کالیفرنیا برگزار گردید. چهل سال بعد فداراسیون جهانی والیبال (fivb) اولین دوره مسابقه های قهرمانی جهان در بخش مردان را در ساحل ایپانما (برزیل) برگزار نمود. تیم دو نفره اسمیت و استکلوس از ایالات متحده به مقام قهرمانی دست یافتند. شش سال بعد در سال ۱۹۹۳، اولین دوره مسابقات قهرمانی جهان این ر شته در بخش زنان در آلمریای اسپانیا برگزار شد.
والیبال ساحلی اولین بار در بازی های المپیک ۱۹۹۲، به عنوان یک رشته ی نمایشی در برنامه بازی ها قرار گرفت. از المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا این رشته رسمیت یافت مسابقات آن در هر دو قسمت مردان و زنان برگزار شد. تیم دو نفره ی چارلز کیرالی و کنت استیفز از ایالات متحده برنده ی مدال طلای مردان و تیم دو نفره ای از برزیل قهرمان بخش زنان شدند.
فداراسیون بین المللی والیبال (fivb)، علاوه بر برگزاری مسابقه های قهرمانی جهان، همه ساله اجازه ی برگزاری مسابقه های بین المللی تحت عنوان تور جهانی را به بعضی از کشورهای متقاضی و واجد شرایط می دهد.
منبع : پارسی گلد


همچنین مشاهده کنید