شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ ژوئن ۱۸۱۲ ـ زادروز نویسنده «قصه مشترک» و سبک تازه ای را که خلق کرد موسوم به OBLOMOVISM


۱۸ ژوئن ۱۸۱۲ ـ زادروز نویسنده «قصه مشترک» و سبک تازه ای را که خلق کرد موسوم به OBLOMOVISM
۱۸ ژوئن زادروز نویسنده روس «ایوان گنچارف» است که بسال ۱۸۱۲ به دنیا آمد و ۷۹ سال عمر کرد و داستانها و سفرنامه های متعدد نوشت که به انگلیسی و سایر زبانها ترجمه شده اند.
وی با نوشتن داستان «اوبلوموف» که شرح زندگی و کارهای یک اشراف زاده تن پرور و بی درد است، سبک تازه ای در داستان نویسی به وجود آورد که در جهان به «اوبلوموفیسم» معروف شده است. بقیه داستانهای این نویسنده از جمله «پرتگاه» از همین سبک خارج نبوده است. طبق این سبک، نویسنده باید یک مسئله روز جامعه خود را در قالب داستان مطرح سازد و اندرز و راه حل نشان دهد و آن چنان جالب بنویسد و ارتباط مطالب را از دست ندهد که خواننده تا پایان، آن را بخواند و در ذهنش نقش بندد، راهنمای زندگانی او قرار گیرد و دست کم گرفتار آن لغزشها نشود.
«گنچارف» در عین حال یک سفر نامه نگار بسیار ماهر بود و مهارت خود را در این زمینه، در کتاب «کشتی پالاس» که شرح دیدار او از انگلستان، آفریقا و ژاپن است نشان داده است. ترجمه انگلیسی کتاب او تحت عنوان «قصه مشترک» تاکنون بارها تجدید چاپ شده است و یک داستان همیشه بهار و باقی ماندنی است. این داستان؛ احساس و عواطف مشترک انسانها، از هر فرهنگ و متکّلم به هر زبان را در قبال مسائل و مشکلات، شادیها و ناشادیها، عدل و ظلم و ... منعکس می کند.
از گنچارف اندرز و نکته های اجتماعی جالب برجای مانده که به صورت یک مجموعه به چاپ رسیده است از جمله این نکته مهم: عمر آدمی کوتاه است و فرصت جبران بسیاری از اشتباهاتش را نخواهد داشت؛ به ویژه در انتخاب همسر و به وجود آوردن فرزند و نیز نیکی کردن و باقی گذاردن نام نیک از خود، و توصیه من این است که هر انسان پیش از دست زدن به هر کار مهم از تجربه دیگران در آن زمینه آگاه شود و از تاریخ پند بگیرد. «تاریخ بشر» یک مشاور بی مواجب و بدون غرض همانند آینه است که دستیابی به پندهای آن آسان و در دسترس همگان است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید