چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی وبلا‌گ‌ها در سال ۸۶


بررسی وبلا‌گ‌ها در سال ۸۶
‌ با بررسی ۲۰۰ وبلا‌گ سیاسی و اجتماعی فارسی در سال ۱۳۸۶ مشخص شد که وبلا‌گستان فارسی به سمت انتشار وبلا‌گ‌هایی با هویت مشخص‌تر و تعریف‌شده‌تر در حال حرکت است. براساس پژوهشی که حمید ضیایی‌پرور پژوهشگر انجام داده، وبلا‌گستان فارسی در سال ۸۶ در مقایسه با سال ۸۵ به‌طور محسوسی سیاسی‌تر شده است. البته این گرایش در وبلا‌گ‌های با گرایش‌های سیاسی متفاوت، مختلف است.
مقایسه میانگین کامنت‌های ۴ گروه از وبلا‌گ‌نویسان با گرایش‌های مختلف نشان می‌دهد که وبلا‌گ‌های اصولگرا با میانگین ۶۴ درصد برای کامنت‌های زیاد، بالا‌تر از سایر گرایش‌های وبلا‌گی قرار گرفته‌اند. از نظر کمی، تعداد مطالب تولیدی وبلا‌گ‌نویسان در سال‌های اخیر روند کاهشی را طی می‌کند و وبلا‌گستان فارسی هر سال نسبت به سال قبل کم‌کارتر می‌شود. وبلا‌گستان فارسی علی‌رغم کاهش حجم مطالب منتشره، روندی کیفی در ارتباط با مخاطب را طی می‌کند و هر روز پخته‌تر می‌شود.
همچنین رکورد بیشترین وبلا‌گ فاقد سیستم شمارنده به گروه وبلا‌گ‌های منتقد با ۸۴ درصد اختصاص دارد.
رکورد بالا‌ترین میزان انتشار در داخل کشور متعلق به وبلا‌گ‌نویسان اصولگرا با شاخص ۱۰۰ درصد و رکورد بالا‌ترین میزان انتشار در خارج از کشور متعلق به وبلا‌گ‌نویسان منتقد با ۵۸ درصد است.
بیشتر وبلا‌گ‌های اصولگرا در سال ۸۶ ترجیح داده‌اند با نام اصلی و با هویت واقعی خود مطلب بنویسند و وبلا‌گ‌های با گرایش اصولگرا ۳۸۸ درصد) سیاسی‌تر از میانگین کل وبلا‌گ‌ها ۵/۲۴ درصد) در سال ۸۶ است. وبلا‌گ‌های اصولگرا دارای سطح بالا‌تری از تعامل با مخاطب در بین وبلا‌گ‌های بررسی شده است و میانگین وبلا‌گ‌های اصولگرای فاقد سیستم کانترینگ با ۷۴ درصد از میانگین همین شاخص در کل وبلا‌گ‌ها با ۵۴ درصد بالا‌تر است.
همچنین تمام وبلا‌گ‌های اصولگرای مورد بررسی در تحقیق حاضر از داخل ایران به روزرسانی شده‌اند و وبلا‌گ‌نویسان اصلا‌ح‌طلب به وبلا‌گ‌نویسی با نام مستعار یا بدون ذکر نام بیشتر گرایش دارند. وبلا‌گ‌های اصلا‌ح‌طلب در کنار وبلا‌گ‌های اصولگرا، سیاسی‌ترین وبلا‌گ‌های فارسی به شمار می‌روند و گرایش بیشتری به پنهان کردن تعداد بازدیدکنندگانشان نشان داده‌اند.
از نظر کشور محل انتشار، شاهد هیچ تفاوت محسوسی در بین وبلا‌گ‌های اصلا‌ح‌طلب در سال‌های اخیر نیستیم و گرایش سیاسی- اجتماعی‌نویسی توامان در وبلا‌گ‌های منتقد با ۵۸ درصد از سایر گروه‌های وبلا‌گی با متوسط ۵/۴۹ درصد قوی‌تر است. تعامل وبلا‌گ‌های منتقد با مخاطبان‌شان در طول این دو سال ۱۳۸۵۵ و ۱۳۸۶) نسبتا ثابت باقی مانده و اندکی افزایش یافته است.
گرایش به درج نام واقعی در میان وبلا‌گ‌های بی‌طرف بسیار شدید بوده و اکثر وبلا‌گ‌های مورد بررسی در این گروه دارای نام واقعی وبلا‌گ‌نویس هستند.
بیشتر وبلا‌گ‌نویسان بی‌طرف نوشتن در زمینه مسائل اجتماعی را به سیاسی‌نویسی ترجیح داده‌اند و وبلا‌گ‌نویسان بی‌طرف رکورد بالا‌ترین میزان وبلا‌گ‌نویسی با گرایش صرفا اجتماعی را دارا هستند.
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید