جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

یک همسایه‌ی خوب چه‌جور آدمی است؟


یک همسایه‌ی خوب چه‌جور آدمی است؟
آخرین پیامبر خدا گفته است مادرت را دیدی، همسایه‌ات را دیدی! احترامی که باید به‌شان بگذاری، یکی است! این یعنی یک تابلو احتیاط کنیدِ بزرگ!
این‌جور که پیداست قضیه‌ی حرمت همسایه‌ی آدم، بالاتر از این حرفهاست. امام علی می‌گوید آن‌قدر پیامبر درباره‌ی همسایه‌هایمان به ما سفارش کرد که ما خیال کردیم همسایه‌هایمان ارث هم می‌برند از ما!
گشتیم و بعضی از مهم‌ترین سفارش‌ها را این زیر لیست کردیم تا... تو که داری موست را می‌بری طرف آن ضربدری که گوشه‌ی راست صفحه است!!
۱) شما خوبین؟ این سؤال را نوشتیم تا از همسایه‌ات بپرسی. و البته نه فقط پرسیدنی خشک و خالی، که اگر گفت نه خوب نیستم، آن وقت در پی آن باشی که اگر کاری ازت برمی‌آید برایش بکنی. همسایه‌ی خوب، حال همسایه‌اش را می‌پرسد.
۲) شما گشنتونه؟ ما نه، ولی همسایه‌ات شاید. شب‌هایی که سیر و پر خورده‌ای و سر روی بالش پرت گذاشته‌ای و از شدت پرخوردن خوابت نمی‌برد، مابین از این دنده به آن دنده شدن‌هات، گاهی هم از خودت بپرس همسایه‌م سر سیر رو بالش گذاشته یا نه.
۳) اذیت نکن! شر مرسان! به خدا بدون آزار و اذیت مردم هم می‌شود زندگی کرد. لااقل تظاهر به دینداری نکن تو که همسایه‌هات از دستت جان به عذابند!
۴) ببین چقد خوبم من که اذیتت نمی‌کنم! کوه نمی‌کنی اگر همسایه‌ات را اذیت نمی‌کنی؛ کاری را می‌کنی که باید بکنی (وگرنه، شماره‌ی ۳ را دوباره بخوان). کوه وقتی کنده می‌شود (!) و نشان مطلای «یک همسایه‌ی خوب» زمانی به سینه‌ات چسبانده می‌شود که اگر از همسایه‌ات آزار دیدی، قبل از هر اقدام یا داد و هوار حسابی، قدری شکیبایی داشته باشی و دندان روی جگر مبارک بگذاری.
۵) به تو چه؟! رازهای همسایه‌هامان را می‌گوییم. با جاسوسی کردن و سرک توی زندگی‌ خلق‌الله کشیدن، چقدر به حقوق ماهیانه‌مان اضافه می‌شود؟ فیزیک عالم این‌طور است که اگر توپ را به دیوار کوبیدیم، دیوار هم توپ را به طرف ما می‌کوبد؛ اگر راز پوشیده‌ی کسی رابرملا کردیم، رازهای محرمانه‌ی ما را هم کس دیگری برملا می‌کند. همسایه‌ی خوب، همسایه‌ای است که هم ناخن‌هایش را به موقع می‌گیرد، هم کاری به زندگی خصوصی همسایه‌هاش ندارد؛ مگر اینکه همسایه‌اش بیاید در خانه‌اش را بزند و مشکل خصوصی‌اش را به‌ش بگوید به این نیت که او کمکش کند. همچین وقتهایی اولاً نباید حرف خصوصی همسایه‌اش را سر کوچه نبرد، ثانیاً آستین بالا بزند و هر کار از دستش برمی‌آید برایش بکند.
۶) خسیسی هم حدی داره! تو که فازمتر رنگ‌ورورفته‌ی توی خانه‌ات را که می‌دانی کار همسایه‌ی درمانده‌ات را راه می‌اندازد، به‌ش نمی‌دهی؛ چطور از خدا توقع داری برق سه‌فاز قیامتش را از تو دور کند و حواسش به‌ت باشد توی آن محشر کبرا، خشک و جزغاله نشوی؟!
منبع : ۵ روز


همچنین مشاهده کنید