سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

۶ لقمه جوانی!


۶ لقمه جوانی!
اگر می‌خواهید جوانی‌تان را حفظ کنید، این شش نوع خوراکی را فراموش نکنید: روغن زیتون، ماست، ماهی، شکلات، آجیل و توت سیاه.
● روغن زیتون؛ چهار دهه پیش از این نتیجه مطالعات محققان ۷ کشور نشان داد که چربی‌های اشباع نشده تک‌ظرفیتی در زیتون به طور بارزی موجب کاهش سرعت ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شوند. اکنون ما می‌دانیم که روغن زیتون دارای پلی‌فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌های قوی است که مانع ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سن فرد می‌شود.
● ماست؛ در دهه ۱۹۷۰ شایع شد که تعداد افراد بالای صد سال در کشور جورجیا بیشتر از سایر کشورهاست و گزارشات آن زمان اعلام کرد که علت این امر خوردن ماست است. غذایی که در تمام رژیم‌های غذایی مردم آن کشور وجود دارد. ماست منبع غنی کلسیم است که مانع ابتلا به استئوپروز می‌شود و کمک موثری در حفظ سلامت دستگاه گوارش است و خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی مرتبط با سن را کاهش می‌دهد.
● ماهی؛ سی سال پیش محققان شروع به مطالعه در مورد مبتلا نشدن بومیان آلاسکا به بیماری‌های قلبی کردند. اکنون دانشمندان می‌دانند که علت این امر مصرف زیاد ماهی بوده است. ماهی منبع فراوان امگا۳ است که مانع رسوب کلسترول در شریان‌ها و آرتیمی قلب می‌شود.
● شکلات؛ در بین مردم کنا از جزیره سان بلاس، دور از سواحل پاناما، سرعت ابتلا به بیماری‌های قلبی ۹ برابر کمتر از مردم خود پاناما است. علت آن این است که مردم کنا نوعی نوشیدنی مخصوص دارند که سرشار از کاکائو است. کاکائو منبعی غنی از فلانوول‌هاست که سلامت عملکرد رگ‌های خونی را حفظ می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به فشارخون، دیابت نوع دو، بیماری‌های کلیوی و دیوانگی را کاهش می‌دهد.
● آجیل؛ مطالعات نشان می‌دهد افرادی که آجیل می‌خورند. به طور متوسط ۲/۵ سال بیشتر از سایرین عمر می‌کنند. آجیل منبع غنی از روغن‌های اشباع نشده است و بنابراین خاصیتی شبیه روغن زیتون دارند. همچنین آجیل‌ها حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین، مواد معدنی و فیتوشیمیایی‌ها مثل آنتی‌اکسیدان‌ها است.
● توت سیاه؛ در یک مطالعه که در سال ۱۹۹۹ به چاپ رسید، محققان تأثیر مصرف توت را در افزایش طول عمر موش‌های آزمایشگاهی به اثبات رساندند. این تأثیر در مورد انسان نیز صدق می‌کند. ترکیبات موجود در توت التهاب و آسیب‌های احتراقی را تسکین می‌دهد. همچنین مانع کاهش حافظه و عملکرد مغزی می‌شود.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید