پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

زمان دایناسورها


زمان دایناسورها
آیا آدم‌های پیش از تاریخ دایناسورها را شکار می‌کردند؟دایناسورها بیش از ۲۰۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند، یعنی خیلی پیش از این که آدمی پیدا شده باشد. وقتی که آدم‌های پیش از تاریخ پیدا شدند، دایناسورها از بین رفته بودند.
● آیا دایناسورها درنده بودند؟
ما حدود ۱۰۰۰ گونه دایناسور را می‌شناسیم. بعضی از آن‌ها مثل تیرانوزور شکارچی‌هایی بودند که دندان‌هایشان مثل لبه چاقو تیز بود. اما بعضی از دایناسورها، مخصوصاً دایناسورهای خیلی بزرگ‌تر، موجوداتی آرام و علف‌خوار بودند. آن‌ها فقط گیاهان را می‌خوردند.
● کدام دایناسور از همه بزرگ‌تر بود؟
همه جور دایناسوری وجود داشت. کوچک و بزرگ. رکورد بزرگ‌ترین دایناسور را سه ایسموزور شکسته است که در آمریکای امروزی زندگی می‌کرد. طول این دایناسور علف‌خوار به ۴۰ متر می‌رسید!
● چرا دایناسورها ناپدید شدند؟
می‌دانیم که دایناسورها ۶۵ میلیون سال پیش از بین رفتند. اما چگونه؟هنوز هیچ‌کس نمی‌تواند این موضوع را به درستی توضیح دهد. خیلی از دانشمندان فکر می‌کنند که سقوط یک سنگ آسمانی خیلی بزرگ به روی زمین باعث نابودی دایناسورها شد.
امروز ما دایناسورها را فقط در فیلم‌های سینمایی می‌توانیم ببینیم!
● بهتر است بدانی!
کم‌تر از ۳۰۰ سال است که نشانه‌هایی از وجود دایناسورها را پیدا کرده‌ایم. اول فقط یک دانه استخوان پیدا شد، بعد دندان‌هایی خیلی بزرگ. یک دانشمند انگلیسی اسم دایناسور را روی این حیوانات گذاشت، حیواناتی که تا به حال هیچ‌کس آن‌ها را ندیده است. دایناسور ترکیبی از دو کلمه یونانی است که معنایش می‌شود مارمولک وحشتناک.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید