پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

طلبکارها و بدهکارها در سه اپیزود!


طلبکارها و بدهکارها در سه اپیزود!
● وقتهایی که طلبکارها و بدهکارها سود می‌کنند؛ وقتهایی که ضرر می‌کنند
اول باید بگوییم که دو جور سود و زیان وجود دارد: یک سود و زیان، سود و زیانی است که «ما» به‌ش می‌گوییم سود و زیان، ولی واقعاً معلوم نیست چقدرش سود است چقدرش زیان. در مقابل، یک سود و زیان دیگر هم هست که سود و زیانِ «واقعی» است؛ هرچند ما جور دیگری خیال کنیم و در محاسبات خودمان سود یا زیان را چیز دیگری بدانیم.
در این پنجره، منظور ما از سود یا زیان، سود و زیان نوع دوم است. علتش کاملاً مشخص است! به هِدِر همین صفحه نگاه کنید! اینجا ۵روز است! و ۵روز دفترچه‌راهنمایی است برای زندگی! روشن است که در یک دستورالعمل عمومی وقتی صحبت از سود و زیان می‌شود، باید از سود و زیان «واقعی» حرف زد؛ نه چیزی که از نظر «ما» سود یا زیان است و از نظر دیگری ــ شاید ــ نیست!
اپیزود اول:)
▪ سود ۱۰۰٪ ضرر هیچی!
در این اپیزود کسانی هستند که وقتهایی که طلبکارند، به بدهکارانشان مهلت می‌دهند و طبعشان بلند است. وقتهایی هم که بدهکارند، برای پس دادن پول مردم معطل و دست‌دست نمی‌کنند و سر ساعت، می‌بینی که زنگ در خانه‌ی طلبکارشان را زدند و مبلغ قرض را تقدیم حضورش کردند.
اپیزود دوم)
▪ سود هیچی ضرر هم هیچی!
در این اپیزود معمولی، کسانی هستند که وقتی طلبکارند، به موقع قرضشان را پس می‌گیرند و وقتهایی که بدهکارند، به موقع قرضشان را پس می‌دهند.
اپیزود سوم)
▪ سود هیچی ضرر ۱۰۰٪!
اپیزود خوبی نیست! در این آخری، کسانی هستند که وقتی طلبکارند، سر وقت، بدون یک روز پس یا پیش ــ بدون اینکه اوضاع و احوال مردم را درک کنند و به‌شان قدری مهلت بدهند ــ قرضی را که داده‌اند، دودستی پس می‌گیرند و تا تمام و کمال پولشان را نگیرند هم، از در خانه‌ی بدهکار نمی‌روند. این حضرات اگر خودشان بدهکار باشند، قضیه برعکس است! حالاحالاها قصد پس دادن پول مردم را ندارند و مدام امروز و فردا می‌کنند و به قول خودشان «صبر کن یک غلت دیگر هم با پول مردم بزنیم» و «آقا حالا چه عجله‌ای؟! می‌دهیم پولتان را حالا!»
منبع : ۵ روز


همچنین مشاهده کنید