شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

راههای جلوگیری از بروز سرطان با تغذیه درست


راههای جلوگیری از بروز سرطان با تغذیه درست
سرطان دومین عامل مهم مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شود و متخصصان معتقدند با یک تغذیه درست و سالم می توان از این بیماری مهلک پیشگیری کرد.
▪ ویتامین :C تحقیقات حاکی از آن است در خون بیماران مبتلا به سرطان، ویتامین C کمی وجود دارد، ویتامین C از بروز صدمات قلبی ناشی از مصرف داروهای درمانی سرطان جلوگیری کرده و عوارض جانبی شیمی درمانی و اشعه درمانی را کاهش می دهد، مرکبات، توت فرنگی، تمشک، شاتوت، کیوی، فلفل دلمه، جعفری، بروکلی و انگور از مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند.
▪ بتاکاروتن: بتاکاروتن در رشد و بازسازی سلول ها نقش دارد و سیستم ایمنی را تقویت می کند و بهترین منابع غذایی حاوی آن، اسفناج، باقلا سبز، بروکلی، گوجه فرنگی، کدو حلوایی و هویج هستند.
▪ روی: روی دومین عنصر مهم در بدن ما محسوب می شود و بر اساس تحقیقات صورت گرفته کمبود آن بخصوص در بروز سرطان پروستات نقش دارد، از علائم کمبود روی می توان به بدزخمی و دیر خوب شدن زخم ها، اسهال، ریزش مو، بی اشتهایی، افسردگی و ابتلای زیاد به بیماریهای مسری اشاره کرد و ماهی، گوشت، شیر و محصولات لبنی سرشار از روی هستند.
▪ اسید فولیک: شواهد زیادی وجود دارد که مصرف منظم ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک احتمال بروز سرطان روده و سرطان سینه را کاهش می دهد، از مهمترین منابع اسید فولیک می توان به اسفناج، گوجه فرنگی، لوبیا قرمز، بروکلی، سویا، غلات، جگر و تخم مرغ اشاره کرد.
▪ ویتامین :E کمبود ویتامین E در خون از عوامل بروز سرطان معده و روده و لوکمی محسوب می شود، روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان و گندم سرشار از ویتامین E هستند.
▪ سلنیم: عنصر سلنیم بخش تشکیل دهنده بسیاری از آنزیم های بدن است و از سلول ها محافظت می کند، ماهی، گوشت، تخم مرغ، جوانه گندم، عدس و مارچوبه حاوی سلنیم هستند.
▪ آنزیم ها: آنزیم ها فعالیت سیستم ایمنی را افزایش داده و عوارض جانبی شیمی درمانی و اشعه درمانی را کاهش می دهند و علاوه بر این از رشد تومورها جلوگیری می کنند و مانع از بروز التهابات می شود و از متاستاز سلول های سرطانی پیشگیری می کنند.
منبع : علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند


همچنین مشاهده کنید