چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

صرع و روش‌های درمانی و آموزشی در زنان باردار


صرع و روش‌های درمانی و آموزشی در زنان باردار
- بهتر است داروهای ضدصرع را در طول حاملگی ادامه داد و نباید آن را کم و زیاد و یا قطع کرد بلکه با آزمایش سطح خونی دارو زیرنظر پزشک متخصص میزان دارو تنظیم شود.
- دوز مناسب دارو برای هر بیماری مقداری است که حملات تشنجی وی را متوقف کند و عوارض آن کم و یا اندک باشد.
- داروهای ضدصرع باید روزانه در روزهای منقسم در طول شبانه‌روز به نحوی مصرف شود که فعالیت‌های معمولی و متفاوت زندگی منافات نداشته باشد.
- تری متادیون از جمله داروهایی است که در زن باردار نباید مصرف شود.
- اسید والپروئیک نیز اختلالات و عوارض بیشتری نسبت به دیگر داروها ایجاد می‌کند و افرادی که فنی‌توئین و فنوباربیتال و پریمیدون دریافت می‌کند برای جلوگیری از خطر خونریزی نوزاد در ماه آخر بارداری ویتامین K زیرنظر پزشک تزریق کنند. در زمان شیردهی نیز فقط دارویی به نام اتوسوکسیمید (زارونتین) است، که بیشترین غلظت را در شیر دارد و کمترین غلظت داروهای ضدصرع در شیر مادر مصروع مربوط به فنی‌توئین و کاربامازپین است.
آموزش‌های لازم و ضروری به خانم‌های مبتلا به صرع باردار:
- آموزش و ارائه اطلاعات کافی و ضروری به خانم‌های مبتلا به صرع در رابطه با بیماری صرع و خطرات آن و توصیه به آنها که بهتر است قبل از باردار شدن زیرنظر پزشک متخصص داروی مصرفی را به دارویی که کم‌خطرتر است تبدیل کند.
- توصیه به ادامه درمان با یک دارو (مونوتراپی) که چه در دوران بارداری و چه در سایر موارد موجب کاهش خطرات و عوارض دارویی است.
- آموزش و توصیه به دادن آزمایش در رابطه با اندازه‌گیری و تنظیم سطح خونی داروهای مصرف‌شده، زیرا خطر افزایش سطح خونی دارو و مسمومیت با آن وجود دارد.
- آموزش در رابطه با روش‌های جلوگیری از بارداری و فاصله‌گذاری بین فرزندان به زنان مبتلا به صرع.
- آموزش و توصیه به خانم‌های باردار که نقص لوله عصبی دارند. برای خودداری از مصرف اسید والپروئیک و کاربامازپین زیرنظر پزشک.
● نتیجه:
در صورت رعایت پزشکی و بهداشتی و درمانی، اکثر زنان مبتلا به صرع می‌توانند بچه‌های سالمی به دنیا بیاورند (متخصصین اعصاب و زنان و زایمان با همکاری هم می‌توانند برنامه‌ درمانی منظم و متعادلی را برای مادران باردار مصروع ایجاد نمایند) لازم است سطح خونی داروهای موردمصرف تا ٨ هفته بعد از زایمان کنترل شود زیرا خطر افزایش سطح خونی و مسمومیت وجود دارد.
منبع : انجمن صرع ایران


همچنین مشاهده کنید