چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی رابطه وجود میگرن با حملات تشنج در بیماران مبتلا به صرع


بررسی رابطه وجود میگرن با حملات تشنج در بیماران مبتلا به صرع
میگرن و صرع شایع‌ترین اختلالات مزمنی هستند که منجر به مشاوره نورولوژی می‌شوند. حدود ١١ درصد افراد جامعه مبتلا به میگرن و حدود ٢-١ درصد مبتلا به صرع هستند. به خاطر اثبات همزمانی ابتلا به میگرن در بیماران صرعی در مطالعات مختلف و اهمیت کنترل حملات تشنج، هدف از انجام این مطالعه تعیین نقش میگرن در بروز حملات تشنج در بیماران مبتلا به صرع است.
● موارد و روش‌ها: در این مطالعه که به روش مقطعی انجام شد، تعداد ٢٥٠ بیمار مبتلا به صرع به روش سرشماری از مراجعه‌کنندگان به درمانگاه مغز و اعصاب بیمارستان بقیه‌الله در سال ١٣٨٣ جمع‌آوری شد. تأیید صرع نمونه‌ها به روش مصاحبه رودررو و با استفاده از شرح‌حال و EEG و تشخیص وجود همزمان میگرن با توجه به معیارهای انجمن بین‌المللی سردرد (LHS)، توسط متخصصین مغز و اعصاب گذاشته شد. سپس پرسشنامه‌های طراحی شده بعد از کسب رضایت برای همه نمونه‌ها توسط یک پزشک عمومی پر شد.
● نتایج: از ٢٥٠ بیمار عمومی موردمطالعه ما، ١٥٤ نفر (٦/٦١%) مرد و ٩٦ نفر (٤/٣٨%) زن بودند. ٢/٦٥% بیماران مجرد و ٨/٣٤% متأهل بودند. میانگین سن در بیماران صرعی موردمطالعه ٩٥/١٣ و ٠٢/٢٦ بوده است. شیوع میگرن ٢/٢١% به دست آمد. میانگین حملات صرعی در بیماران مبتلا به صرع و میگرن توأم، ١٧/٢ حمله در سال و در بیماران فقط دارای صرع ٩٨/٠ حمله در سال بوده است. (p<٠,٠٠١) میانگین داروی ضدصرع مصرفی در بیماران مبتلا به صرع و میگرن توأم، ٠٥/٢ دارو و در بیماران فقط دارای صرع ٣/١ بود (p<٠,٠٠١) . میانگین حملات میگرنی طی ٣ ماه در بیمارانی که فقط با داروی ضدصرع تحت‌درمان بودند، ١٨/١ و در بیماران تحت‌درمان ترکیبی ضدصرع و ضدمیگرن، ٣٢/٠ بود. شیوع سردرد در بیماران صرعی ٦/٣٥% بود.
● بحث: با توجه به همراهی میگرن با صرع در مطالعه ما (٢/٢١%) و درصدهای نزدیک به همین درصد در مطالعات دیگران افزایش معنی‌دار حملات تشنج در بیماران صرعی مبتلا به میگرن و شیوع بالای سردرد در بیماران صرعی (٦/٣٥%)، توصیه می‌شود در برخورد با بیماران صرعی، دقت زیادی برای تشخیص همراهی احتمالی میگرن با صرع مبذول شود. به نظر می‌رسد، غربالگری تمام بیماران صرعی بخصوص در همراهی با سردرد با معیارهای LHS از نظر ابتلا به میگرن روش مفیدی در این زمینه باشد.
منبع : انجمن صرع ایران


همچنین مشاهده کنید