شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

گل آرایی در بهار


گل آرایی در بهار
• چند پیشنهاد برای گلدان گل های ریشه دار
از آنجا كه اكثر گل های ریشه دار بهاری مانند بنفشه، پامچال، پریمولا، همیشه بهار و غیره تنها در خاك دوام می آورند برای آنكه از زیبایی حاصل از آنها در داخل خانه نیز بتوان بهره مند شد چندین راهكار وجود دارد:
۱- با توجه به سلیقه خود گلدان بزرگتری با ابعاد، جنس و فرم مناسب فضای خانه تهیه كرده و مجموعه ای از این گل ها را به داخل آن انتقال دهید.
۲- همان طور كه می دانید اغلب این گل ها در گلدان های سفالی به صورت مجزا نیز عرضه می شوند حال اگر از این تركیب سفال و گل داخل آن به همان ترتیب لذت می برید تعدادی از آن گلدان ها را در كنار هم و داخل یك سینی مناسب چیده و بر روی میز واقع در گوشه ای از فضای خانه قرار دهید. این نیز خود روشی برای گل آرایی است.
۳- از آنجا كه تغییر گلدان برخی از این گل ها سبب آسیب دیدگی آنها شده و عمر آنها را كوتاه می كند، بعضی ها ترجیح می دهند برای دوام بیشتر آنها را در همان بستر اولیه خود نگهداری كنند ولی مشكل اینجا است كه نمای این قبیل گلدان های سفالی معمولاً زیبا نبوده و در ضمن با دكوراسیون فضاهای رسمی خانه نیز همخوانی ندارد لذا برای این منظور دو راهكار وجود دارد؛ یا می توانید گلدانی بزرگتر تهیه كرده و گل ها را با همان گلدان های كوچك گلی یا سفالی در كنار هم و در داخل گلدان بزرگتر چیده و روی خاك و در نهایت گلدان ها را با خزه پر كنید (برای این منظور گلدان های جعبه ای شكل بسیار مناسبند) یا آنكه با قلم مو و كمی رنگ، سطح آنها را پوشش داده و یا حتی آنها را با تكنیك های رنگ آمیزی و یا نقاشی طرح دار كنید. به عنوان مثال در تصویر شماره ۱ به جهت آنكه بیشتر فضای داخل جعبه به گل های لاله اختصاص یافته است پس از رنگ آمیزی زمینه با تكنیك استنسیل، شابلونی از گل های لاله درست كرده و با استفاده از رنگ بر روی نمای این گلدان جعبه ای گل های لاله چاپ كرده اند.
نكته: از آنجا كه گلدان با آب در تماس است حتماً می بایست از رنگ های روغنی و یا اكریلیك استفاده كنید تا در مجاورت با آب پاك نشده و تغییر نكند.
• باغچه شیشه ای
اگر قصد دارید مجموعه ای از گل های ریشه دار بهاری را در كنار هم و در قالب یك باغچه كوچك در فضای داخل خانه نیز داشته باشید علاوه بر گلدان های معمولی از ظروف دیگری نیز می توانید استفاده كنید. به عنوان نمونه در تصویر شماره ۴ از ظرفی شیشه ای استفاده شده است ولی توجه داشته باشید از آنجا كه خاك برای تنفس نیازمند سوراخ هایی در ته گلدان بوده و این امكان در گلدان شیشه ای وجود ندارد، شما نمی توانید گل های این باغچه را به مدت طولانی نگهداری كنید زیرا شرایط موجود آنها را زودتر از مدت زمان معمول از بین می برد. بنابراین چند روزی از زیبایی این تركیب در فضای خانه تان لذت برده سپس آنها را به گلدانی مناسب و یا باغچه انتقال دهید البته برای ایجاد بهترین شرایط كاشت در این گلدان انتخابی نیز رعایت موارد و نكاتی الزامی است. در این باغچه شیشه ای از گل های پامچال، پریمولا، سنبل و مقداری گیاه با پاپیتال ستاره ای ابلق استفاده شده است ولی كاشت هر یك از اینها مرحله ای است. به این ترتیب كه ابتدا دیواره داخلی شیشه را برای مشخص نبودن خاك با لایه ای از خزه بپوشانید. سپس یكی از گلدان های سفالی را شكانده و خرده های سفال را در كف ظرف بریزید به این ترتیب منافذی برای جریان هوا در خاك باز مانده و خاك به صورت فشرده نخواهد شد. سپس مقداری خاك را بر روی تكه های شكسته سفال ریخته و شروع به كاشت گل ها و گیاهان كنید.گل ها را با دقت و توجه به آسیب نرسیدن به ریشه هایشان از داخل گلدان های اصلی بیرون آورده و در محل مورد نظر در داخل گلدان شیشه ای بكارید همان طور كه در تصویر شماره ۴ می بینید پامچال ها در طرفین ظرف و پریمولا در میان آنها و سپس دو سنبل در قسمت پشت و در كنار هم واقع شده اند. فضای جلوی گلدان شیشه ای را نیز به پاپیتال ستاره ای آویزدار اختصاص دهید تا زیبایی آن به لحاظ تنوع و فرم نیز كامل شود.
• توصیه هایی برای افزایش دوام گل های بدون ریشه
هنگامی كه ساقه گل از ریشه خود جدا می شود، دیگر مدت زمان كمی را می تواند همان گونه تازه و شاداب بماند حال آنكه این مدت در گل های ریشه دار بسیار طولانی تر خواهد بود ولی از آنجا كه امكان انتقال اكثر گل ها همراه با ریشه و خاك به داخل فضای خانه وجود ندارد چاره ای به جز استفاده از گل های چیده شده و قرار دادن آنها در گلدانی پر از آب و یا اسفنجی آغشته به آب در گل آرایی سبد نیست. حال با تمام این تفاسیر نكاتی نیز وجود دارند كه با رعایت آنها می توان طول مدت دوام این قبیل گل ها را نیز افزود البته لازم به ذكر است علاوه بر این نكات و همچنین شرایط محیطی، افزایش طول عمر گل های درون گلدان حاوی آب، رابطه مستقیمی با نوع گل و خصوصیات آن نیز دارد. برخی از گل ها نسبت به بقیه مدت زمان بیشتری را در آب تازه و باطراوت باقی می مانند ولی به طور كلی برای افزودن دوام نسبی به پیشنهادات زیر توجه كنید:
• گل های درون گلدان را آخر شب ها از محیط گرم داخل خانه به بیرون برده و یا به قسمتی از خانه كه دارای هوای خنك تری است انتقال دهید. خنكی هوا مانع پلاسیده شدن زودهنگام آنها می شود.
پشت پنجره یا فضای بالكن مسقف مكان های مناسبی هستند ولی توجه داشته باشید تنها در صورتی گلدان حاوی گل را بر روی لبه پنجره از قسمت نمای ساختمان و یا لبه دیوارك بالكن قرار دهید كه امكان خطر افتادن آن به طرف پایین در اثر وزش بادهای بهاری وجود نداشته باشد.
• هر روز كمی از انتهای ساقه گل ها را بریده و آب داخل گلدان را عوض كنید.
• به هنگام قطع انتهای ساقه برخی از گل های پیازدار ممكن است مایع سفیدرنگ و چسبناكی خارج شود لذا پیش از قرار دادن در آب داخل گلدان ابتدا ساقه را در زیر شیر آب بشویید.
• زنبق از جمله گل های بهاری است. برای طول عمر بیشتر آن پیش از انتقال به گلدان ابتدا به وسیله چاقو ساقه آن را بریده و سپس درون گلدان بلندی به صورتی قرار دهید كه بخش اعظمی از ساقه ها درون آب قرار گیرند.
نكته: بهتر است همیشه برش ساقه ها در همه انواع گل ها در زیر شیر آب سرد، به صورت اریب و با چاقویی تیز انجام گیرد.
• می گویند برای آنكه از پرپرشدن زودهنگام گلبرگ های رز و لاله جلوگیری كنید، سوراخ ریزی بر روی ساقه گل و درست در زیر گلبرگ ها با سوزن ایجاد كنید به این ترتیب استحكام گلبرگ های گل های رز و لاله داخل گلدان بیشتر خواهد شد.
• به آب داخل گلدان یك قاشق شكر و چند قطره لیموترش اضافه كنید با این كار گل ها شاداب تر مانده و آب داخل گلدان نیز بوی ناخوشایندی نخواهد گرفت.
• اگر می خواهید غنچه های دسته گل انتخابی شما زودتر باز شوند، به جای ریختن آب سرد در گلدان آب گرم را جایگزین كنید.
• برگ هایی از گل را كه در داخل آب گلدان قرار می گیرند از ساقه جدا كنید به این ترتیب از آلودگی احتمالی آب جلوگیری می شود.
• هنگامی كه گلی را از شاخه جدا كردید، ابتدا مدتی آن را در آب نیم گرم قرار داده و سپس به آب سرد منتقل كنید این كار دوام گل ها را خواهد افزود.
• اگر دسته گلی خریداری كرده اید و می خواهید تا آمدن مهمان ها تازه و شاداب بماند انتهای ساقه آنها را دستمال مرطوبی پیچیده و درون یخچال قرار دهید. یك راهكار برای گل های پژمرده: اگر گل های داخل گلدان شما زودتر از مدت زمان معمول پژمرده شدند، ساقه آنها را به مدت ۲۰ دقیقه در آب گرم متمایل به داغ قرار داده و سپس به آب معمولی داخل گلدان منتقل كنید به این ترتیب دوباره شاداب و باطراوت خواهند شد.
• پیشنهادهای متفاوت در گل آرایی
• از رنده های چهارطرفه قدیمی تان به عنوان گلدان دیواركوب برای فضای آشپزخانه استفاده كنید. به این ترتیب كه ابتدا آنها را با حفظ فاصله ای یكسان در كنار هم و بر روی دیوار متصل نمائید. سپس برای هر یك، گلدان كوچكی حاوی یكی از گل های بهاری انتخاب كنید به صورتی كه ابعاد گلدان با اندازه دهانه رنده متناسب باشد. حال گلدان ها را در داخل رنده ها قرار داده و با این روش، هم دیواركوبی متفاوت برای گل ها ایجاد كرده اید و هم فضای آشپزخانه تان از طراوت بهاری بی نصیب، نخواهد بود. (تصویر ۲)
• این روزها كاربرد گلدان های شیشه ای ساده در ابعاد مختلف و به شكل ها و فرم های گوناگون بسیار متداول شده است. انتخاب شیشه ای بودن آنها به این جهت است كه هم زیبایی نحوه قرارگیری ساقه ها در كنار هم مشخص باشد و هم بتوان داخل آب گلدان را با عناصر تزئینی همچون صدف ها، سنگ های طبیعی و مصنوعی رنگین تزئین نموده و درواقع نمای زیباتری از گل و گیاه داخل گلدان جلوه گر شود. ولی حال شما می توانید به جای این كار رایج، تعدادی از میوه ها و به خصوص مركباتی همچون لیمو، پرتقال، كامكوات كه مدتی است در یخچال تان باقی مانده و حتی پلاسیده شده اند را در داخل آب این گل ها قرار داده و نمایی زیبا و متفاوت را ایجاد نمائید.(تصویر ۳)
• در صورتی كه طول ساقه گل انتخابی شما برای گلدان موجود كوتاه تر است، ساقه آن را داخل یك نی پلاستیكی كرده و به این ترتیب طول آن را افزایش دهید. این كار بیشتر در مورد گل رز عملی است.
• اگر دهانه گلدان پهن بوده و گل ها در محل های مشخص شده در گل آرایی مورد نظر قرار نمی گیرند دو راهكار وجود دارد یا با چسباندن چسب نواری به صورت متقاطع، دهانه گلدان را شبكه شبكه كرده و هریك از گل ها را در فضای خالی باقی مانده میان چسب ها قرار دهید و یا آنكه داخل گلدان را با تور سیمی لانه مرغی پر كرده و انتهای ساقه گل ها را در لابه لای سیم ها و در محل موردنظر در گلدان ثابت نگه دارید.
• برای بهره بردن از طبیعت در محیط خانه هیچ محدودیت مكانی وجود ندارد. شما می توانید حتی فضای سرویس های بهداشتی خانه تان را نیز با گل ها و گیاهان زیبای بهاری بیارائید.

الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید