سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

قاب های قدیمی زرین نما


قاب های قدیمی زرین نما
اگر قاب تابلوی نقاشی و یا فرش تان به مرور زمان كهنه شده و نه تنها رنگ و جلای قدیم خود را نداشته بلكه فرسودگی آن به دورنمای اثر هنری داخل تابلو نیز خدشه وارد می كند، آن را ورق كنید.
اصطلاح ورق كردن به معنای پوشش دادن سطح موردنظر با یكی از لایه های ورق طلا، نقره و یا مس است كه البته روش و مواد مصرفی در هر سه یكسان است ولی این شما هستید كه با توجه به شرایط قاب، رنگ آمیزی و سبك عكس و یا اثر هنری داخل قاب یكی از آنها را انتخاب می كنید. در این نمونه آموزشی قاب با ورق طلا پوشیده شده و از آنجا كه برای زیر رنگ ورق طلا، رنگ اخرائی جلوه بهتری را ایجاد می كند، ابتدا كل سطح قاب را با رنگ روغنی اخرائی و یا همان ضدزنگ به طور كامل پوشش دهید. پس از خشك شدن كامل رنگ، سطح قاب را به چسب ورق آغشته كرده و مدت زمان نیم ساعت صبر كنید تا چسب نیمه خشك شود. سپس ورق ها را با دقت و به آرامی بر روی سطوح چسب خورده قرار دهید. هنگامی كه مرحله ورق كردن پایان یافت، با كشیدن قلم مو بر روی سطح قاب تكه های اضافی ورق را از آن جدا كنید.
حال نوبت به كهنه كردن آن می رسد، با یك عدد سیم ظرفشویی برخی از قسمت های برجسته قاب مانند لبه ها و سطح روی بعضی از منبت كاری ها را آرام بسایید. به این ترتیب در اثر سایش لایه ورق طلا برداشته شده و رنگ اخرائی زیرین نمادین می شود.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید