شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ ژوئن ـ استرابو و دانش جغرافیا - مجازات داشتن آلودگی محیط زیست در ایران باستان


۲۵ ژوئن ـ استرابو و دانش جغرافیا - مجازات داشتن آلودگی محیط زیست در ایران باستان
استرابو Strabo دانشمند یونانی متولد در amasia واقع در آسیای صغیر (آناتولی) ۲۵ ژوئن سال پنج سال پیش از میلاد، کار نوشتن تالیف بزرگ و معروف خود را در ۱۷ کتاب تحت عنوان geography به پایان رسانید. این روز را خود او به دست داده که با تطبیق تقویم ها معلوم شده ۲۵ ژوئن سال پنجم پیش از میلاد بوده است. استرابو جغرافیا را یک علم خواند و آن را به جغرافیای انسانی، طبیعی و اقتصادی تقسیم کرد. با این که پیش از او هم تلاشهایی برای تدوین جغرافیا به عمل آمده بود، روال بر این است که «استرابو» را پدر دانش «جغرافیا» بخوانند و اصلاحاتی را که به کار برده به همان گونه به کاربرند.
استرابو که در سال ۶۴ پیش از میلاد متولد و در سال ۲۴ میلادی فوت شد پس از تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود و نیز آتن به رم رفت و بعد از انجام مطالعاتی در آنجا به مدت پنج سال هم در اسکندریه مصر به بررسی اوضاع جهان پرداخت.
استرابو برای نوشتن کتاب جغرافی خود از ارمنستان تا اتیوپی و همه مناطق اطراف دریای سیاه و مدیترانه را زیر پا گذارد، اسناد را خواند و با مسافران، نظامیان و بازرگانان مصاحبه کرد.
تالیف او اطلاعات جامعی را درباره مردم و سرزمین هایی که در آن زمان برای رومیان و یونانیان شناخته شده بود به دست می دهد.
استرابو با توجه به اطلاعات تازه ای که به دست آورده بود در سال ۱۸ میلادی در تالیف خود یک تجدید نظر کامل به عمل آورد. وی در باره امپراتوری ایران و ایرانیان مطالب فراوان به دست داده از جمله نوشته است که کثیف کردن آب و زمین (آلودگی محیط زیست) در ایران مجازات دارد.
نوشته های استرابو در عصر حاضر هم بارها مورد استناد قرار گرفته است و آخرین بار آن در دهه ۱۹۹۰ بود که مقدونی ها به آن استناد کردند و ادعای یونانیان را که ملت جاگانه ای نیستند رد کردند، زیرا استرابو در تالیف خود نوشته است که مقدونی ها و مردم سرزمین های شمال تسالیا «غیر یونانی» هستند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید