جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
دوران هنر پست مدرنیست
● گذار تاریخی کوتاه بر پست مدرنیته در هنر
در دنیای هنر بعد از دوره هنرهای واقع نما و هنر رنسانس که پایه ی هنر یونان و روم باستان بود با پیدایش هنر نوین تحولی خاص در سبک و شیوه هنرمندان بوجود آمد که با رعایت قوانین علمی حجم نمایی و عمق نمایی به نمایش سه بعدی می پرداختند.
پس از دوران رنسانس نمایش واقع نمایانه در آثار بروگل، رامبراند، گویا، کوربه، مانه، و دیگر هنرمندان به صراحت به چشم می خورده است. تا قبل از شروع حرکتهای نوین هنری در سبکها و روشهای هنرمندان شاهد هنرهای بدوی که صحنه های عادی از زندگی مردم را به صورت واقع نمایانه بیان می کرده اند بودیم. ولی بلافاصله بعداز این دوران با تحولات سریع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرن بیستم، سبکها در دنیای هنر تغییر کرد و صاحب پیشرفت چشمگیری شد، با تغییر های پی در پی زمینه حرکتهای هنری زیادی ایجاد شده از جمله هنر مدرن و پست مدرن در این زمان مطرح شده است که شامل دوره های هنر ذهنی بوده است.
بیشتر هنرمندان برای کشف راههای تازه در هنر در تکاپوی زیادی بودند، و این امر باعث شد تا در این دوره امکانات تجسمی رنگ و خط را تحت تاثیر هنر شرق دوباره تجربه کنند و تصاویر جدید هنری بوجود بیاورند. مهم ترین ویژگی آثار هنری این دوران به طور مستقیم کنار گذاشتن روش واقع نمایی و تقلید از طبیعت و به نوعی رونگار برداشتن و گرایش بیشتر به ذهنیت و بیان فردی خود هنرمند بوده است.
با پیدایش هنر مدرن هنرهای بصری در پی تحولات در اروپا در سده نوزدهم بوجود آمد و آثار هنرمندانی چون سزان ،گوگن، و ن گوگ بیشتر باعث تثبیت این هنر شد. در واقع بیشتر هنرمند نقوش و طرحهایی که از درون ذهنش بیرون می آمد را اجرا می کرد. که از سبکهایی چون « فوویسم » ، « اکسپرسیونیسم» ، « کوبیسم » ، « هنر انتزاعی» ، « سوررئالیسم» که همه در این دوره بوده اند می توان نام برد. بر اساس این سبکها و نظریات بوده که رشته های هنری به هم نزدیکتر شدند. و در شیوه بکار گیری ابزار هم تغییراتی بوجود آمد مثل استفاده از نور در هنگام طراحی که همه شاهد آن بوده ایم.
به این ترتیب چهار چوبهای معمول در نقاشی در هم شکست. پست مدرنیسم گرایشهای هنری در اواخر قرن بیستم در هنر، ادبیات و فلسفه که جداماندگی و بیگانگی فرد را در جهان بحران زده نوین می نمایاند، در همین دوره در پی نوآوری مداوم در هنر بر خلاف مدرنیسم ، بازگشت به عناصر و ویژگیهای هنر گذشته را مجاز دانست.
البته با پیشرفتی چشمگیر در اجرای طرحها، که مفاهیم نوین تری را محک می زد. هنرمند پست مدرنیست در خلق اثرها به دلخواه از نمادهای اساطیری؛ تصاویر تاریخی و علایم روزمره استفاده می کرده است. که در دید ساده ولی جستجوگر که با تشخیص و تفکر همراه می شده چشم را به کشف ویژگی ها عادت می دادند و آثاری این چنین خلق می کردند که این نوع دیدن ورای توانایی فیزیکی چشم به طور معمول می باشد و ارتباط چشم و ذهن با مرور زمان ایجاد حساسیت در کشف اشکال و اسکیس کلی طرح را می کند.
این تعمق سریع دید به شخص هنرمند کمک می کند تا به طوری خاص از ویژگی های طبیعت در کنار طرح ذهنی اش استفاده کند. و بیشتر در این موارد طراح در پدیده های طبیعت چیزی را می بیند یا نظمی را کشف می کند که دیگران از این قوت عاجزند. و بعد از اجرای طرح این دید تازه را به بیننده القا می کند.
منبع : دو هفته نامه الکترونیک شرقیان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
طالبان رئیسی ابراهیم رئیسی توماج صالحی حجاب گشت ارشاد سریلانکا رهبر انقلاب کارگران پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت
آتش سوزی کنکور سیل هواشناسی تهران سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس سلامت فراجا قتل زنان
قیمت خودرو خودرو بازنشستگان قیمت دلار دلار قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی ارز قیمت سکه مسکن
هوش مصنوعی مهران مدیری تلویزیون فیلم سحر دولتشاهی سینمای ایران کتاب بازیگر تئاتر شعر سینما
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس اوکراین طوفان الاقصی اتحادیه اروپا ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور لیگ برتر انگلیس تیم ملی فوتسال ایران
تیک تاک همراه اول بنیاد ملی نخبگان فیلترینگ ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات اپل نخبگان
مالاریا سلامت روان کاهش وزن استرس داروخانه پیری دوش گرفتن