جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سالگرد بنیانگذار روز زن


سالگرد بنیانگذار روز زن
مدافعان برابری حقوق زنان در جهان راهی طولانی را پیموده اند. تلاش آنان نتایج بزرگی نیز درپی داشته است اما هنوز هم برخی از خواست های اولیه جنبش زنان که در زمان زتکین مطرح شده اند، بخشی از شعارهای روز فعالان حقوق زنان محسوب می شوند. خواست هایی که به دلیل مطرح کردن آنان، مدافعان حقوق زنان به زندان و شکنجه، تبعید، پی گرد ومحرومیت های اجتماعی محکوم می شوند.
کلارا زتکین یکی از اولین مبارزان حقوق برابر زنان است که نه تنها به عنوان سیاستمدار برجسته جنبش سوسیال دموکراسی، بلکه به عنوان یکی از چهره های رهبری جنبش زنان آلمان شناخته شده است.
گفته می شود که در مراسم خاکسپاری کلارا زتکین در مسکو، در بیستم ژوئن ۱۹۳۳ میلادی، بیش از ۶۰۰ هزار نفر شرکت کردند تا با این مبارز برجسته جنبش زنان وداع گویند. کلارا زتکین ۷۶ سال زندگی کرد و خاکستر جسد او در دیوار کرملین به خاک سپرده شد. کلارا آیسنر دختر یک معلم روستایی از ایالت ساکسن آلمان بود که در خانواده ای مسیحی با نظرات انسان دوستانه بزرگ شد. در دوران تحصیل در آموزشگاه تربیت معلم در لایپزیک به عضویت حزب سوسیال دموکرات آلمان درآمد. به دنبال آشنایی با اوسیپ زتکین، انقلابی روس، در سال ۱۸۸۳ به همراه وی به پاریس رفت. کلارا، نام فامیل زتکین را برای خود برگزید، اگرچه هرگز رسما با اوسیپ ازدواج نکرد. او در پاریس به عنوان روزنامه نگار در نشریات کارگری فرانسوی و آلمانی مشغول به کار شد وهر دو پسر خود را در این شهر به دنیا آورد. کلارا زتکین به عنوان نماینده سوسیال دموکرات های آلمان در دومین جلسه انترناسیونال سوسیالیستی در پاریس شرکت جست. سخنرانی او در این نشست باعث شد که او به عنوان موسس و یکی از رهبران برجسته جنبش زنان شناخته شود. کلارا گفت: «همان گونه که کارگر توسط سرمایه دار به انقیاد کشیده می شود، زن نیز تا زمانی که از نظر اقتصادی مستقل نشده، در بند مرد باقی خواهند ماند.»
کلارا بعد از درگذشت شریک زندگی اش در سال ۱۸۹۰، به همراه کودکانش از پاریس به اشتوتگارت آلمان بازگشت و در آنجا به عنوان نویسنده یک نشریه کارگری زنان به نام «برابری» شروع به کار کرد. آشنایی اش با هنرمند نقاش، گئورگ فردریش زوندل به ازدواج با وی انجامید. کلارا زتکین نخستین زنی بود که به رهبری حزب سوسیال دموکرات آلمان رسید. در اولین جلسه کنفرانس بین المللی زنان سوسیالیست در اشتوتگارت او به عنوان منشی عالی حزب برگزیده شد. سه سال بعد، در ۲۷ آگوست سال ۱۹۱۰ دومین کنفرانس بین المللی زنان در کپنهاگ با شرکت ۱۰۰ شرکت کننده از هفده کشور جهان برگزارشد. در این کنفرانس، به پیشنهاد کلارا زتکین روز هشتم ماه مارس به عنوان روز زن، برای دفاع از حقوق زنان در مقابل تبعیضات مختلف و چند جانبه برگزیده شد.

منبع: دویچه وله
منبع : روزنامه مردم‌سالاری


همچنین مشاهده کنید