جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تمیزکاری در خانه


تمیزکاری در خانه
خانه تكانی از آنجا كه باید در فاصله زمانی مشخص و در تمام بخش های خانه انجام گیرد كاری دشوار است. تمیز كردن وسایل و قسمت های مختلف خانه به یكباره نیاز به برنامه ریزی و فرصت كافی دارد. آشنایی با روش صحیح تمیز كردن هر یك از بخش های خانه و وسایل گوناگون با بافت ها و جنس متفاوت می تواند كمك شایانی برای شما باشد. پیش از شروع كار مواد و لوازم مورد نیازتان را آماده كنید. مهم ترین این وسایل عبارتند از:
- تعدادی دستمال پارچه ای از جنس نخی نازك و بدون پرز برای گردگیری و دستمال های نخی ضخیم كه به راحتی آب را جذب می كنند برای شستن زمین، اسفنج، اسكاچ و سیم ظرفشویی.
- مقداری روزنامه باطله برای تمیز كردن شیشه ها و آینه ها.
- سطل كوچك و بزرگ
- برس زمین شویی، برس مخصوص شست و شوی ناخن و مسواك مستعمل
- دستكش پلاستیكی برای محافظت از دست ها هنگام استفاده از شوینده های مختلف و دستكش نخی برای گردگیری.
- انواع شوینده از قبیل پودر رختشویی، مایع ظرفشویی، سفیدكننده ، اسپری شست وشوی شیشه و لكه بر.
پس از آماده سازی لوازم و مواد مورد نیاز حال به روش صحیح تمیز كردن برخی از قسمت های خانه اشاره می كنیم.
برای تمیز كردن مبلمان از مخلوط دو قسمت سركه سفید، ۲ قسمت تربانتین و ۲ قسمت پارافین مایع با یك قسمت تینر استفاده كنید برای مبلمان چوبی كه رنگ شده است از محلول آب گرم و صابون استفاده كنید و پس از تمیز كردن با دستمال مرطوب شده با آب ساده تمیز كنید. از همین روش برای تمیز كردن مبلمان نی بامبو می توانید سود ببرید. مبلمان پارچه ای را ابتدا با جارو برقی گردگیری كنید. سپس لكه های ایجاد شده بر روی پارچه مبل را پیش از شروع شست وشوی كامل مبل برطرف كنید.
از شامپوی مخصوص شست وشوی مبلمان استفاده كنید. مقداری شامپو در یك سطل آب بریزید و با حركت دادن دست در آن كف درست كنید. از این كف برای شستن مبلمان پارچه ای استفاده كنید. قبل از شروع كار در قسمتی از مبل كه در برابر دید نیست بخش كوچكی را تمیز كنید تا از ثابت بودن رنگ پارچه مبلی اطمینان حاصل كنید. اگر رنگ ثابت نباشد باید تمیز كردن آن را به متخصصین شست وشوی مبل بسپارید. اگر روكش های مبل شما جدا می شوند آنها را بیرون آورده و بنا به راهنمای شست وشوی آن كه اغلب در داخل روكش دوخته شده است عمل كنید.برای تمیز كردن مبل های چرمی ابتدا چند قطره آب را روی قسمتی از آن بریزید، اگر چرم قابل شست وشو باشد آب روی آن می ماند. در این صورت می توانید آن را با شوینده مبل بشویید اما اگر چرم آب را جذب كند و تیره شود نباید آن را شست بلكه باید تنها به گردگیری آن با دستمال مربوط اكتفا كنید. بهتر است پس از شستن مبلمان چرمی آن را با واكس مخصوص چرب كنید. برای پاك كردن دیوارهای رنگ شده ابتدا آنها را لكه گیری كنید و سپس دیوارها را به طور كامل با آب و صابون یا محلول آب و مایع ظرفشویی بشویید و بلافاصله با دستمال پارچه ای خشك پاك كنید. در صورت نیاز می توانید كمی محلول سفیدكننده نیز به آب اضافه كنید.
محلول را زود به زود تعویض كنید تا خود موجب لكه شدن دیوارها نشود. دیوارهایی كه با كاغذ دیواری پوشانده شده اند را فقط در صورتی كه كاغذ قابل شست وشو باشد می توان شست. در این صورت به روش شست وشوی دیوار معمولی آنها را بشویید. فقط از سفیدكننده استفاده نكنید زیرا رنگ كاغذ را می برد.
دیوارهای سرامیكی را نیز با آب و صابون بشویید و برای تمیز شدن بندكشی سیمانی آنها از برس استفاده كنید، همچنین برای شست وشوی پوشش كف سرامیكی هرگز از شوینده های اسیدی برای تمیز كردن سرامیك و كاشی های لعاب دار استفاده نكنید زیرا به مرور زمان لعاب روی كاشی ها را خورده و از بین می برد.
پنجره های رنگ شده را با دستمال آغشته با آب و صابون تمیز كنید و پنجره های آلومینیومی را به وسیله خمیری از بوراكس و آب تمیز كنید.
اطراف شیرآلات را با كشیدن مسواك آغشته به یكی از شوینده های مناسب كه در بازار موجودند تمیز كنید. سر دوش آب را باز كنید. شن ها و ناخالصی های آب را كه موجب بسته شدن منافذ دوش می شوند خالی كنید. برای از بین بردن رسوب آب آن را با استفاده از سركه سفید و یك مسواك تمیز كنید. شیشه ها و آینه ها را با دستمال بدون پرز و محلول های الكلی مخصوص پاك كردن شیشه تمیز كنید و برای پاك كردن شیشه و آینه به جای دستمال پارچه ای از روزنامه باطله استفاده كنید. سینك ظرفشویی را چنانچه لعابی باشد با سفیدكننده ها و رخشا بشویید و در صورتی كه استیل باشند با دستمال آغشته به سركه سفید و سپس با جوش شیرین و اسكاچ خوب بسایید. در آخر با آب آبكشی كرده و با دستمال ابری خشك كنید تا اثر آب روی آن باقی نماند. پره های هواكش ها را در ظرفی از محلول آب و مایع ظرفشویی خیس كنید و پس از چند ساعت با یك برس خوب بشویید تا دوده و چربی از آنها زدوده شود.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید