سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

کوسن سه رنگ


کوسن سه رنگ
وسایل مورد نیاز:
سه قطعه پارچه در سه رنگ مختلف
قیطان
چسب نواری
قیچی معمولی و زیگزاگ بر
نخ خیاطی و نخ گلدوزی در رنگ های مختلف
چند تكه پارچه برای روكش كردن دكمه ها
سه عدد دكمه پرسی
دستگاه پرس دكمه و چرخ خیاطی
یك كوسن ابری به ابعاد ۴۰*۲۶ سانتی متر
۱- یك قطعه پارچه به ابعاد ۴۲*۲۸ سانتی متر برای پشت كوسن و یك قطعه دیگر به ابعاد ۴۲*۲۶ سانتی متر از پارچه ای به رنگ دیگر برای جلوی كوسن ببرید. با استفاده از الگوی طرح دالبر دو قطعه به ابعاد و شكل الگو از پارچه سوم ببرید. سه قطعه ۱۱ سانتی متری از قیطان بریده و هر یك را به صورت حلقه ای درآورید. بر روی یكی از پارچه های لبه دالبر هر یك از حلقه های قیطانی را مطابق تصویر در میان دو دالبر قرار دهید به صورتی كه سر باز قیطان ها با لبه پارچه مماس باشد. آنها را با نوارچسب در جای خود ثابت كنید.
۲- پارچه لبه دالبر دیگر را بر روی پارچه اول قرار دهید به صورتی كه روی پارچه ها به طرف هم باشد و لبه دالبر پارچه و دو ضلع كوتاه مجاور آن را با در نظر گرفتن یك سانتی متر جای دوخت بدوزید.
۳- روی پارچه را به طرف بیرون برگردانید و چسب های نواری را از قیطان ها جدا كنید. پارچه را خوب اتو كنید.
۴- با نخ گلدوزی با رنگی متفاوت از رنگ پارچه از فاصله نیم سانتی متری لبه پارچه به موازات اضلاع دوخته شده پارچه یك ردیف بخیه ساده بزنید.
۵- ابتدا لبه یكی از اضلاع بلند پارچه روی كوسن را یك سانتی متر تو گذاشته و با چرخ خیاطی بدوزید. سپس پارچه لبه دالبر را بر روی پارچه پشت كوسن قرار دهید و پارچه روی كوسن را نیز به صورتی كه روی آن بر روی پارچه پشت و پارچه لبه دالبر قرار گیرد و لبه دوخته شده آن نیز به طرف بالا و پارچه لبه دالبر باشد بر روی آنها بگذارید.
به این ترتیب لبه دوخته شده پارچه روی كوسن حدود سه سانتی متر پایین تر از لبه پارچه های دیگر قرار می گیرد و داخل دوخت نمی رود. اكنون هر چهار ضلع كوسن را با چرخ خیاطی با در نظر گرفتن حدود یك سانتی متر جای دوخت بدوزید.
لبه های پارچه ها را با قیچی زیگزاگ بر بریده و مرتب كنید و سپس روكش كوسن را به رو برگردانید.
۶- سه دایره از پارچه های رنگی به قطر شش میلی متر بیشتر از قطر دكمه ها ببرید و آنها را با نخ های گلدوزی رنگارنگ بیارایید.
۷- با استفاده از دستگاه پرس دكمه ها را روكش كنید.
۸- دكمه ها را در جای خود در برابر هریك از حلقه های قیطان بدوزید. كوسن ابری را داخل روكش كنید و دكمه ها را ببندید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید