سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ ـ انتقال ناگهانی « سلف رول » به یک دولت موقت عراقی در مراسمی کوتاه و شبه محرمانه - نظر عراقی ها در این زمینه


۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ ـ انتقال ناگهانی « سلف رول » به یک دولت موقت عراقی در مراسمی کوتاه و شبه محرمانه - نظر عراقی ها در این زمینه
ساعت ده و ۲۶ دقیقه بامداد ۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ به وقت بغداد( ۲ و ۲۶ دقیقه بامداد به وقت واشنگتن که آمریکاییان در خوابند ) به طور غیر منتظره و ناگهانی و خارج از برنامه، « پال برمر Paul Bremer» که از سوی دولت آمریکا به مدت ۱۴ ماه بر عراق حکومت می کرد در مراسمی در کاخ جمهوری عراق که بیش از ۱۰ دقیقه طول نکشید و کمتر از ۳۰ تن از جمله دو خبرنگار آمریکایی و انگلیسی در آنجا دیده نمی شدند، نامه تحویل اختیارات « سلف رول » عراق را به دولت موقت که با حمایت او از سوی شورای حاکمه برگزیده شده است تسلیم داشت. اعضای شورای حاکمه را دولت آمریکا تعیین کرده بود.
برمر سپس با عجله با یک هلی کوپتر آماده به فرودگاه بغداد رفت و با یک هواپیمای حمل و نقل نظامی « سی ـ ۱۳۰ » از عراق خارج شد. از لحظه امضای نامه تا تحویل آن و عزیمت به فرودگاه و خروج برمر از عراق، تنها دو ساعت طول کشید. در مراسم ده دقیقه ای کاخ جمهوری در بغداد، تنها کاری که انجام شد این بود که « برمر» نامه مربوط را به مقامات دولت موقت تحویل داد و خدا حافظی کرد. شتاب ناگهانی باعث شده بود که « برمر » نامه را درهمان وقت و همانجا امضاء کند. قرار بود این عمل سی ام ژوئن انجام شود و از سه شبکه بزرگ تلویزیونی آمریکا دعوت شده بود که گزارشگران ارشد خود را برای مشاهده و پوشش این مراسم به بغداد بفرستند.
جریان انتقال اختیارات، پس از خروج « برمر » از عراق اعلام شد و عراقی ها را از این مخفی کاری شگفت زده کرد . عراقی ها از اعلامیه رادیو ـ تلویزونی مربوط، به این نتیجه رسیدند که کشور ۲۵ میلیونی آنان پس از دهها سال استقلال کامل، تازه دارای حکومت اصطلاحا « سلف رول » شده است و دولت موقت که معلوم نیست تا چه زمان برقرار باشد زیر سایه ۱۶۰ هزار نظامی آمریکایی ، انگلیسی و ... فعالیت خواهد داشت.
به گزارش سه خبرگزاری بزرگتر امریکایی، انگلسی و فرانسه، ماهیت محرمانه و انجام فوری و بدون اطلاع قبلی انتقال اختیارات نتیجه ترس از عملیات گریلایی ( چریکی ) بود که مخالفان مسلح، طرح آن را برای سی ام ژوئن، همزمان با برگزاری مراسم انتقال حکومت آماده کرده بودند و « برمر » که از طریقی از آن اطلاع یافته بود برنامه را ناگهان جلو انداخت و رفت.
برای مشاهده مراسم تحویل نامه انتقال اختیارات، از گزارشگران ارشد سه شبکه تلویزیونی بزرگ تنها پیتر جنینگ از «ای. بی. سی.» حضور داشت که او هم برحسب اتفاق برای انجام کار دیگری به دفتر « برمر » تلفن کرده بود که به او به صورت مبهم گفته بودند که در آنجا بعضی خبرها دارد روی می دهد که خود را به محل رسانده بود ولی عکاس و فیلمبردارش را راه نداده بودند و گفته بودند که عکاس نظامی عکس و فیلم را تامین می کند.
چند ساعت پس از خروج «برمر» از عراق، در ساعات بعد از ظهر، مراسم سوگند دولت موقت برگزار شد که مستقیما ( به صورت زنده ) از تلویزیون عراق پخش گردید. در این مراسم ایاد علاوی نخست وزیر موقت از عراقی ها خواست که برضد گریلاها با هم متحد شوند!.
«دن راذر» گزارشگر ارشد «سی بی اس» از علاوی پرسید: مردم می گویند که شما عروسک ( پاپیت ) دست آمریکا هستید؟ و او پاسخ داد: نه، بیشتر ( نه از امروز به
بعد ).
همزمان با برگزاری مراسم بعد از ظهر، «جان نگرو پونت» سفیر آمریکا در عراق با هواپیما وارد بغداد شد. وی با چند همکار نزدیک در ساختمانی جداگانه در منطقه حفاظت شده بغداد مستقر خواهدشد ولی صدها تن کسانی که با «برمر» کار می کردند و عبارت بودند از حسابدان، مستشاران ، منشی ها و نیز کسانی که با شرکتهای طرف قرارداد ارتباط دارند و از این پس از اعضای میسیون دیپلماتیک آمریکا ( سفارت ) به شمار خواهند رفت همچنان در کاخ بزرگ صدام در مرکز بغداد مستقر خواهند بود. سازمانهای نوسازی و مدیریت نیز کما کان در این کاخ خواهند بود.به این ترتیب میسیون آمریکا در بغداد بزرگترین هیات خارجی در یک کشور خواهد بود. مقاطعه کاران و خارجیان دیگر در منطقه سبز ( محافظت شده ) واقع در مرکز بغداد باقی خواهند ماند. عراقی ها بارها گفته اند که از استقرار خارجیان در کاخ جمهوری ناراضی و ناراحتند.
باوجود انتقال حکومت، هنوز دفتر وزیر کشور دولت موقت در یک پناهگاه زیر زمینی ( بانکر) که برای صدام ساخته شده بود قرار دارد. وزیر کشور دولت موقت عراق به خبرنگار شبکه «سی بی اس» گفت که تا کنون بیش از ششصد پلیس عراقی به دست چریکها کشته شده اند.
«حمزه هنداوی» نویسنده اسوشییتدپرس در همین روز در گزارش تفسیر گونه ای در زمینه انتقال حکومت نوشته است:
مبارزان عراقی، شیعه و سنی، بلا فاصله پس از پخش خبر انتقال حکومت، ایادعلاوی را مردود اعلام کردند و او را عامل« سیا » و پاپیت ( عروسک آلت دست ) آمریکا خواندند.
« هنداوی » اضافه کرده است:
در نظر عراقی ها، علاوی یک فرد خارج از دسترس، از خارج بازگشته ، و خارج از دور و نا آگاه از تحولات ۳۰ سال اخیر عراق است. با این ذهنیت، علاوی با همه تبلیغاتی که آمریکاییان برای او می کنند ، در میان عراقی ها پایگاه و محبوبیت ندارد.
هنداوی نوشته است: یک چیز مسلم است و آن این است که علاوی مرتبط با « سیا » مصمم است به هر اقدام، از جمله تاکتیکهای صدام، خشونت و حکومت نظامی دست بزند تا امنیت را به عراق بازگرداند و باید دانست که وی پیش از فرار از عراق، در امور امنیتی عراق دست داشت و از اعضای حزب بعث بود.
هنداوی که شخصا نظر چند عراقی را درباره علاوی و تحولات غیر منتظره دوشنبه( ۲۸ ژوئن )، به عنوان مشت نمونه خروار، جویا شده بود ، با ذکر نام مصاحبه شدگان نوشته است که این عراقی ها «علاوی» را منصوب اشغالگران ( آمریکا و انگلستان ) که خواهان سعادت عراقی نیستند می دانند. عراقی ها آمریکا را مسئول سختی زندگانی خود معرفی می کنند و در نتیجه نمی توانند نسبت به آن دولت و افراد وابسته و یا منصوب از جانب آن خوشبین و نظر دوستانه داشته باشند. احساسات خصمانه عراقی ها نسبت به آمریکاییان که کشورشان را اشغال نظامی کرده اند عمومیت دارد. عراقی ها متفق القول می گویند که آمریکا علاوی را پس از ۳۰ سال تبعید، به عراق آورد و بر آنان سوار کرد و لذا نمی توانند اورا بپذیرند ، و اطمینان دارند که آمریکا نسبت به عراقی ها حسن نیت ندارد.
هنداوی نوشته است: عراقی ها گفتند که وقتی «علاوی» می گوید ما از بزرگترین قدرت نظامی جهان که آزادمان کرد قدردان هستیم، نمی داند که با طرز این بیان چقدر ما را از او متنفر می سازد. به باور عراقی ها،علاوی با وعده هایش می خواهد نظامیان سابق را بفریبد و از مردم جدا کند. او وعده داده است که برخی از نظامیان را که از سوی «برمر» برکنار شدند بکار دعوت می کند و پاره ای دیگر را با تقدیرنامه بازنشسته و بعضی را هم به کارهای غیر نظامی می گمارد و به این ترتیب می خواهد عراقی را در برابر عراقی قرار دهد. عراقی ها گفته اند که صدام را آمریکا می خواهد به علاوی بسپارد. حال آن که همه می دانند پس از تاسیس گروه «وفاق ملی عراقی ها» در لندن، صدام فرستاد در این شهر علاوی را بکشند که مدتها بستری بود و دشمن خونی صدام شده است.
هنداوی افزوده است: عراقی ها در مصاحبه های خود گفتند که علاوی به همکاری با « سیا » اعتراف کرده و گفته است که این ارتباط چیزی نیست که از آن شرمسار باشد و همین ارتباط بود که کمک کرد حکومت صدام ساقط شود.هنداوی نوشته است که « سیا » برای عراقی ها که از آمریکا دلخوش نیستند یک عفریت است.
هنداوی نوشته است که موسی النقی روحانی شیعه به او گفت: دولت علاوی غیر قانونی است و دیری نخواهد پایید. او اسما شیعه است، اسلامی نیست و افکار و اعمال او با معتقدات شیعه و سنی همخوانی ندارد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید