شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شامپوها ، تاثیری در رشد و یا جلوگیری از ریزش مو ندارند


شامپوها ، تاثیری در رشد و یا جلوگیری از ریزش مو ندارند
هیچ شامپویی از ریزش مو جلوگیری نمی کند و تفاوت شامپوها تنها در ترکیبات نرم کننده و حالت دهنده آن است. علت ریزش مو در بسیاری از موارد ناشناخته است. بنابراین می توان برای درمان آن محرکهای رشد مو را تجویزکرد که ممکن است در برخی پاسخ به درمان مثبت و در عده ای دیگر منفی باشد.
استفاده از هیچ شامپویی نمی تواند باعث رشد و یا جلوگیری از ریزش موها شود. شامپوها در حقیقت بر ساقه مو تاثیر دارند.
میان شامپوهای ساخت داخل و خارج از کشور تفاوت زیادی وجود ندارد و از لحاظ توانایی در شستشو یکسان هستند، تنها ممکن است ترکیبات نرم کننده و حالت دهنده آنها متفاوت باشد.
با توجه به این که ترشح غدد چربی در کودکان آغاز نشده است، پوست و مو نیاز کمتری به شست و شوی دارند، به همین ترتیب بعد از بلوغ نیاز به شست و شوی بیشتر و به صورت طبیعی باید هفته ای ۲ تا ۳ بار انجام شود. طبیعی ترین و کم ضررترین روش برای کاستن چربی مو، افزایش تعداد دفعات شست و شوی است؛ به همین ترتیب شستن زیاد موهای خشک مناسب نیست.
در اغلب افراد، روند سالانه افزایش ریزش مو وجود دارد به طوری که معمولا در پایان زمستان و پایان تابستان این روند بیشتر مشاهده می شود اما ممکن است در بعضی از افراد متفاوت بوده و به صورت شوره سر نمود پیدا کند.
فراموش نکنید در استفاده از صابونهای آنتی باکتریال به دلیل این که بعد از مدتی میکروب های سطح پوست به نوع شوینده عادت می کنند، بهتر است هر چند وقت یک بار شوینده مصرفی تغییر کند. اما در مورد شامپوها این طور نیست و در صورت سازگاری یک نوع شامپو با موی سر، استفاده از همان نوع توصیه می شود.
● موخوره
موخوره یک بیماری بیرونی مو و ناشی از آسیب هایی است که به مو وارد می شود. این آسیبها ممکن است در اثر استفاده از مواد شیمیایی (مواد رنگ و فر) و یا آسیبهای ناشی از نور، باد خشک و سشوار باشد که برای درمان آن استفاده از شامپوهای ملایم و کرم مو توصیه می شود.
● موهای سفید
معمولا سفید شدن موها زمینه های فامیلی و خانوادگی دارند، سفید شدن زودرس معمولا در سفید پوستان و افراد زیر ۲۰ سال و در سیاه پوستان در سنین زیر ۳۰ سال صورت می گیرد که مکانیسم ایجاد آن هنوز شناخته نشده است. به طور کلی سلولهای رنگدانه ساز طول عمر کمتری نسبت به سلولهای ساقه ساز دارند.
بعضی اعتقاد دارند، مصرف ویتامین B در درمان و جلوگیری از سفید شدن موها موثر است، این در حالی است که در مطالعات بالینی، تفاوت معنی داری میان کسانی که با این روش درمان می شوند و سایرین، دیده نشده است.
برای بهداشت مناسب مو، میزان دفعات شستشو، استفاده از ویتامین ها و استفاده از املاح به میزان کافی توصیه می شود. همچنین استفاده کورکورانه از قرص های آهن و انواع داروها در درمان بیماری های مو اشتباه است.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید