سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بررسی سیستم ترمز ABS


بررسی سیستم ترمز ABS
از سال ورود این تکنولوژی به بازار در اوایل دهه هشتاد تا کنون مورد تشویق و تحسین و تایید بسیاری از افراد به خصوص رانندگانی که اقدام به توقف ناگهانی اتومبیل خود در یک مسیر مستقیم و بر روی یک سطح خشک کرده‌اند واقع شده است . از طرف دیگر کارایی این سیستم در مسیرهایی که دارای سطوح نامتجانس بوده از نظر فنی به بهترین شکل نشان داده شده است
زمینه فکری که در مورد این تکنولوژی در صنعت اتومبیل وجود دارد این است که ‌ ABS در مواقع توقف‌های اضطراری مانع قفل شدن چرخ‌ها می‌شود امتیازات چنین رویدادی را باید در دو بعد مورد بررسی قرار داد اول چرخی که قفل نشده باشد کنترل فرمان بهتری را به دنبال دارد (چرخ قفل شده تقریباً هیچ کنترلی را سبب نمی‌شود) دوم چرخی که نزدیک مرحله قفل شدن باشد به مراتب نسبت به چرخ قفل شده دارای طول مسیر توقف کوتاهتری است . عملکرد سیستم در ترمز یک اتومبیل در یک خط مستقیم مربوط به همین امتیاز دوم است . بنابراین به طور اختصار به شرح آن می‌پردازیم
چرخ های قفل نشده کنترل فرمان بهتری را به وجود می‌آورد و این می‌تواند ابزاری برای راننده جهت پرهیز از خطرات احتمالی باشد . یک چرخ قفل شده بدین معنا و مفهوم است که شما و فرمان اتومبیل شما نمی‌تواند دخل و تصرفی در جهت حرکت اتومبیل داشته باشد . اگر بخواهیم خیلی خلاصه به این مطلب
بپردازیم ، باید بگوییم که ABS به وسیله یک سری حساس شونده‌ها وضعیت دوران چرخ ها را تحت نظر داشته و به محض دریافت علایمی دال بر قفل شدن چرخ‌ها بلافاصله یک سیستم هیدرولیکی را فعال کرده تا مانع قفل شدن چرخ ها شود
این مکانیزم قدری پیچیده‌تر از موردی است که ذکر شد معمولاً چرخ‌های جلو دارای سیستم کنترل کننده جداگانه می‌باشد و به طور تک تک تحت کنترل قرار می‌گیرد ولی چرخ های عقب به صورت جفت کنترل می‌شود ، و استراتژی آنها در مواجهه با سطوح عادی و لغزنده متفاوت است . علاوه بر اینها سیستم نه تنها قفل شدن چرخ‌ها را تحت کنترل داشته بلکه سرعت دوران آنها را نیز تحت کنترل دارد . کنترل کننده برای نیل به این هدف از یک سیستم چند شاخه بسیار پیچیده کامپیوتری بهره‌گیری می‌کند ، و به طوری فرموله شده که مدل‌های مختلف قفل شدن چرخ‌ها را می‌تواند محاسبه نماید
منبع : زاگرس خودرو


همچنین مشاهده کنید