پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۳۰ ژوئن سال ۱۸۶۳ ـ درباره مدرس تاریخ


۳۰ ژوئن سال ۱۸۶۳ ـ درباره مدرس تاریخ
«جیمز هاروی رابینسونJames Harvey Robinson» تاریخدان معروف آمریکایی ۳۰ ژوئن سال ۱۸۶۳ به دنیا آمد که تاکید فراوان بر تدریس تاریخ در دبیرستانها داشت و توصیه می کرد که کتابهای درسی تاریخ برای دبیرستانها باید دقیق، درست و بی طرفانه نوشته شود. وی در یکی از رسالات خود استدلال کرده است که چرا «مدرس تاریخ» باید فردی عادل و بی طرف باشد.
عقاید رابینسون در اهمیت آموزش تاریخ و گرفتن اندرز از تجربه گذشتگان به قدری دارای اهمیت است که نویسندگان اخبار روز هر روز به استناد به آنها سابقه تاریخی خبررا هم به آن اضافه می کنند تا مخاطب کاملا در جریان قرارگیرد و ارتقاء معلومات یابد. ژاپنی ها در آستانه جنگ جهانی دوم بر پایه عقاید رابینسون که "تاریخ ملی" درس میهندوستی می دهد، برنامه هفتگی دروس تاریخ در دبیرستان ها را چند برابر کردند تا نسل جوان آماده از جان گذشتگی برای وطن شود، که شد و شاهد آن در جریان جنگ جهانی دوم بودیم.
رابینسون که ۷۳ سال عمر کرد تالیفات متعدد درباره اهمیت تاریخ دارد. او تاکید براین داشت که پژوهشگران هنگام بررسی "گذشته" تنها تحولات سیاسی - نظامی را مد نظر نداشته باشند بلکه به تطور و تحول انسان از لحاظ علمی، عقلی و اجتماعی هم توجه کنند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید