سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

خوب مادری کردن، یک ودیعه است


خوب مادری کردن، یک ودیعه است
نگرانید که وظیفه مادربودن را به طور کامل و بدون عیب و نقص انجام می دهید یا خیر پس بهتر است به ندای درون خودگوش دهید تا دلگرم و مطمئن شوید.
برای تربیت فرزندان هیچ راه و روش یکتایی وجود ندارد که درباره تمام خانواده ها صدق کند. روشی که یک مادر برای پرورش فرزندانش به کار می برد ممکن است برای یک مادر دیگر کاملاً بی فایده و بی اثر باشد. اگر شما هم به عنوان یک مادر نگرانید روشی که به کار می برید درست است یا خیر باید بدانید که این نگرانی ها در درجه اول قدرت و توانمندی شما را در تربیت فرزندان کاهش می دهد. ولی اگر به خودتان و به حس غریزی مادر بودن که در وجودتان است اعتمادکنید می توانید بهترین و مناسب ترین روش را برای خود و فرزندتان پیداکنید. اگر مرتب روش هایی را که از مادران دیگر شنیده اید، آزمایش کنید ، بچه ها گیج می شوند و نمی دانند که شما از آنان انتظار چه رفتاری دارید و چطور می توانند شما را خوشحال و راضی کنند. در عوض اگر از روش مناسب و ثابتی استفاده کنید بچه ها احساس امنیت بیشتری خواهند کرد.
● مقایسه نکنید
حتماً شما هم در بین دوستان، آشنایان یا اقوام تان مادرانی را می شناسید که آنها هم فرزندانی هم سن و سال فرزند شما دارند. گاهی اوقات وقتی با آن ها صحبت می کنید، آنان راه و روش شما برای تربیت فرزندتان را مورد انتقاد قرار می دهند و طوری وانمود می کنند که شما اشتباه می کنید و آن ها درست عمل می کنند. انتقادات سازنده و پیشنهادهای مؤثر آنها می تواند مفید باشد ولی شما نباید با شنیدن هر اظهارنظری به خودتان شک کنید. شما به عنوان مادر بیشتر از هر کس دیگری از نیازهای روحی و جسمی فرزندتان آگاهی داریدو این شما هستید که با توجه به تفاوت های فردی کودک تان با بقیه بچه ها می توانید بهترین راه و روش برخورد با اورا انتخاب کنید.
گاهی اوقات وقتی رفتار سایر مادرها با فرزندانشان را می بینید احساس می کنید که آنها بسیار بهتر از شما عمل می کنند ولی باید بدانید که شما فقط در یک مقطع زمانی کوتاه شاهد برخورد آنها بوده اید و دراین فاصله زمانی نمی شود قضاوت درستی کرد . هیچ مادری نمی تواند در تمام زمینه ها کامل و بدون عیب و نقص عمل کند. شاید شما در زمینه های دیگر بسیار بهتر از بقیه مادران عمل می کنید.
● روشی را که برای تربیت فرزندتان به کار می برید ریشه یابی کنید
هرچقدر هم که تلاش کنید از راه و روش منحصر به فرد و ویژه ای که برای فرزندتان مناسب است استفاده کنید در بعضی از موارد دقیقاً همان طور عمل می کنید که والدین تان زمانی که شما کودک بودید عمل می کردند. حتی شایدعکس العمل های فرزندتان شما را یاد کودکی خودتان بیندازد. این شانس بزرگی است که ریشه های روشی که به کار می برید به نحوه برخورد والدین تان با شما برمی گردد زیرا این روش یک بار امتحان شده و شما با نتیجه اش که خودتان هستید آشنایی دارید. پس می توانید از مواردی که خوب و مؤثر بود استفاده کنید و اگر پدر و مادرتان در مواردی خوب عمل نکرده اند شما می توانیداشتباهشان را اصلاح کنید و حتی اگر لازم می دانید چیزهایی به آن اضافه کنید.
اگر می خواهید مطمئن شویدکه خوب عمل می کنید یا خیر از خودتان بپرسید که آیا عکس العمل های فرزندانتان همان طور هست که شما انتظار دارید اگر جواب مثبت است که از روش درستی استفاده کرده اید ولی اگر منفی است بهتر است با مشورت دیگران و کمی تفکر و هوشمندی راه دیگری را انتخاب کنید.
● خودتان را تشویق کنید
مسلماً بچه ها هیچ وقت به شما نخواهند گفت که مامان ازت ممنونم که این قدر مادر خوبی هستی! پس بهتر است یک دفترچه داشته باشید و موفقیت ها و لحظات شیرین را در آن ثبت کنید. فایده این کار این است که به خودتان اطمینان و دلگرمی می دهید و اعتماد به نفس تان بالاتر می رود. با خواندن این دفترچه تحلیل بهتری از رفتار خود و فرزندتان خواهید داشت، در هر لحظه مناسب ترین تصمیم را خواهیدگرفت و برخوردی انتخاب خواهید کرد که مطمئن اید بهترین نتیجه را در پی دارد.
مثلاً می توانید بنویسید: امروز وقتی به جای دادکشیدن با آرامش با پسرم حرف زدم بهتر توانستم خشمش را کنترل کنم و او هم زودتر آرام شد. بدین ترتیب شمانه تنها با ثبت موفقیت تان به خودتان دلگرمی می دهید بلکه راه و روش بهتر کردن روابط را کشف می کنید و این میل به پیشرفت یکی از ویژگی های والدین خوب است. می توانید تعریف و تحسین معلمان یا سایر والدین راهم در آن دفترچه بنویسید زیرا خواندن دوباره آن ها در آینده به شما احساس خوبی خواهد داد. در ضمن ، از نوشتن جملات شیرینی که فرزندتان می گوید، مثلاً«مامان خیلی دوستت دارم» هم غافل نشوید.
● فرزند شمامنحصر به فرد است، تفاوت هایش را بشناسید
بچه ها ربات نیستند که بتوانید آنها را برنامه ریزی کنید و آنها هم دقیقاً مطابق انتظار شما عمل کنند. هرکدام از آن ها خصوصیات و خلق و خوی خاص خودشان رادارند. تربیت کردن بعضی از آن ها بسیار آسان و بعضی دیگر بسیار سخت است. مادر بهترین و مناسب ترین فردی است که می تواندنیازهای فرزندش را بشناسد و آنها را به بهترین وجه تأمین کند. تربیت فرزندان یک رابطه دوسویه است. یک سوی آن والدین هستند و سوی دیگر فرزندان. پس والدین باید با توجه به ویژگی های خاص فرزندشان بهترین راه و روش تربیتی را انتخاب کنند. محققان کشف کرده اند که گریه نوزادان که تنها راه برقرارکردن ارتباط آنان است بیشترین تأثیر را بر روی مادرشان می گذارد. این گریه نه تنها مادر را وادار به انجام عکس العمل مناسب (مثلاً عوض کردن پوشک یا غذادادن) می کند بلکه حتی بر روی سلول های عصبی مغز او هم تأثیر ویژه ای می گذارد و آنها را تحریک می کند. رابطه عاطفی بین مادر و فرزند و غریزه مادربودن همیشه به شما کمک خواهد کرد که بهترین مادر برای فرزندتان باشید.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید