چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱ ژوئیه ـ بازگشت هنگ کنگ به دامان مادر - سالروز استعمارزدایی از هنگ کنگ چین و ...


سلطه ۱۵۶ ساله انگلستان بر هنگ کنگ چین در نخستین دقیقه یکم جولای ۱۹۹۷ پایان یافت. هنگ کنگ پس از شکست نظامی چین از انگلستان در نخستین «جنگ تریاک»، از دسامبر ۱۸۴۱ به تصرف انگلستان درآمده بود، از ۲۹ اوت ۱۸۴۲ (طبق قرارداد نانکینگ) یک کلنی انگلیسی شده و از سال ۱۸۹۸، این اشغال نظامی «اجاره ۹۹ ساله» عنوان گرفته بود. جنگ تریاک در پی مخالفت چینیان با ورود تریاک محصول هند توسط انگلیسی ها به آن کشور و معتاد شدن مردم چین آغاز شده بود (کاری که در آن زمان ایرانیان نکردند). چین به سبب نداشتن قدرت آتش و ناوگان مجهز در نخستین جنگ تریاک شکست خورده بود و همچنین در دومین جنگ تریاک (سال ۱۸۶۰)، حال آن که چینیان، خود مخترع باروت بوده اند و مارکوپولو این اختراع آنان را به اروپا منتقل کرد و توپ و تفنگ ساخته شد.
هنگ کنگ (به معنای بندرگاه معطر = لنگرگاه خوشبو، به علت بارگیری چوبها معّطر از آنجا در زمان قدیم) مجتمعی است از ۲۶۲ جزیره به وسعت یک هزار و ۱۰۴ کیلومتر مربع و ۷ میلیون جمعیت. هنگ کنگ که پای نخستین اروپایی در سال ۱۵۱۳ به آن رسید پس از استعمارزدایی با روش «یک کشور با دو نوع نظام» اداره می شود ـ روشی که شوروی آن را رد کرد و فروپاشید. در سال ۲۰۰۶ درآمد سرانه (هر فرد در هر سال) در هنگ کنگ نزدیک به چهل هزار دلار بود.
دولت لندن که در دهه ۱۹۹۰ متوجه قدرت عظیم چین نوین شده بود و احتمال مداخله ارتش آزادیبخش را پیش بینی کرده بود در ۱۹۸۴ موافقت کرد که در پایان ژوئن ۱۹۹۷ هنگ کنگ را به چین بازگرداند.
در یکم ژوئیه ۲۰۰۷ به مناسبت دهمین سالروز استعمارزدایی از هنگ کنگ، «هو» رهبر چین از هنگ کنگ دیدارکرد و با جوانان هنگ کنگی سرود ملی چین را خواند. «هو» زمانی، خود از فعالان انقلاب فرهنگی چین بود.
رسانه های آمریکا از آغاز سال ۲۰۰۷ چین را که قدرت آن روزافزون و ایست ناپذیر شده است به زیر حمله کشیده اند و این حملات از نوع اقتصادی است. یک بار، اسباب بازی های چینی را غیر بهداشتی گزارش می کنند، بار دیگر داروهای آن و در ژوئن ۲۰۰۷ خمیر دندان، لاستیک خودرو و ماهی وارداتی از جمهوری خلق چین را. در همه این انتقادها، اشاره ای هم به غیر ضروری بودن تقویت بنیه نظامی چین می شود و اینکه چرا این کشور هرسال بیش از یکصد میلیارد دلار صرف تهیه جنگ افزار تازه می کند. حدود بیست درصد لاستیک وارداتی آمریکا، محصول چین است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید