جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ / Friday, 23 February, 2018

سبد غذائی کامل و کم‌هزینه


سبد غذائی کامل و کم‌هزینه
تهیه و طبخ غذا و سپس نوش جان کردن آن صرف نظر از برآوردن نیازهای تغذیه‌ای افراد که برای همگان بارز است، یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های دنیاست اما یک مانع بزرگ در این میان وجود دارد که گاهی ما را از دریافت نیازهایمان و حس کردن این لذت زیبا محروم می‌کند و آن هم بُعد اقتصادی در تهیه مواد و سبد غذائی است. در این‌جا سعی داریم شما را با نحوهٔ تهیه غذاهائی که هم نیازهای بدن را تأمین کنند و هم هزینه اقتصادی زیادی نداشته باشند آشنا نمائیم.
در حال حاضر که در کشور ما قیمت مواد غذائی روز‌به‌روز در حال افزایش است، حقیقتاً تهیه غذاهای گوشتی برای قشر وسیعی از مردم مشکل می‌باشد البته این در حالی است که اگر اطلاعات تغذیه‌ای خود را بالا ببریم در می‌یابیم که نیاز در میان تمام گروه‌ها به کربوهیدرات که می‌تواند از نان و غلات، سیب‌زمینی و برنج تأمین شود بیشتر از گوشتی است که فکر همگان را به خود مشغول کرده است.
برای حل مشکل پیشنهاد می‌شود کمی به عقب برگردیم، به گذشته‌ای نه‌چندان دور که پدران و مادران ما زندگی می‌کردند و تغذیه آنها بسیار سالم‌تر و مناسب‌تر بوده است و در این اثنا می‌توانیم از سبد غذائی آنها ایده‌های جالبی بگیریم.
غذاهائی که آنها مصرف می‌کردند امروزه خیلی به‌ندرت میل می‌شود به‌عنوان مثال: آبگوشت (البته بدون چربی اضافی)، کل‌جوش، اشکنه، عدسی، انواع آش‌ها و کوکوها و ... که هر کدام به‌جای خود غنی از مواد مغذی لازم می‌باشند. در واقع اگر نگاهی عمیق به سفره‌های غذائی قدیم‌تر بیندازیم در می‌یابیم که آنها چه‌طور تک‌تک نیازهای غذائی بدن را به‌نحوی سالم‌تر و اقتصادی‌تر برآورده می‌کردند.
فرضاً برای تأمین پروتئین از حبوبات و تخم‌مرغ و برای تأمین کلسیم که امروزه اغلب خانم‌ها به دنبال مصرف مکمل آن هستند از کشک و ماست استفاده می‌کردند در حالی‌که امروزه مصرف ماست کنار غذا بسیار کمرنگ شده و جای خود را به مخلفاتی از قبیل نوشابه‌های رنگی و انواع سس‌ها داده است. اگر کمی تأمل کنیم به این نتیجه می‌رسیم که خیلی از نیازها را هنوز هم می‌شود با هزینه‌های کمتری تأمین کرد البته به شرط این‌که کمی سطح توقع و انتظارمان را کم کنیم و کمی هم طرز فکرمان را تغییر دهیم و نسبت به تمام خوراکی‌های سالم دید بهتری داشته باشیم. به‌عنوان مثال این ذهنیت که پروتئین فقط گوشت، سبزیجات فقط بروکلی و کرفس، کربوهیدرات فقط برنج یا کلسیم فقط پنیر خامه‌ای و ... است را عوض کنیم و جایگزین آنها به ترتیب از حبوبات و سویا، سبزیجات ارزان‌تر مثل کدو سبز و لوبیا سبز، نان‌های سنتی و سیب‌زمینی، پنیر ساده کم‌چرب و کشک استفاده کنیم.
البته معضل دیگری نیز در این زمینه وجود دارد به نام غذاهای آماده (Fast Food) که مصرف آنها دو مشکل را ایجاد می‌کند: یکی جنبه سلامتی را که از دید کارشناسان اصولاً قابل اطمینان و سالم نمی‌باشد و دیگری جنبه اقتصادی آن که گران و پرهزینه است.
پیشنهاد ما این است که اگر مایلید برای ایجاد تنوع گاهی غذاهائی از این قبیل یا به عبارتی غذاهای فانتزی میل کنید، آن را خودتان در منزل تهیه نمائید. به این ترتیب هم هزینه زیاد بابت یک پرس که می‌توانید معادل همان هزینه چند پرس را تهیه کنید نمی‌پردازید و هم غذای سالم‌تری میل می‌کنید، فرضاً به‌جای سوسیس و کالباس از سویا که ارزان‌تر و فواید بیشتری هم دارد استفاده کنید. در ضمن به این ترتیب مجبور نیستید فقط از غذاهای محدود بیرون پیروی کنید بلکه می‌توانید با سلیقه خود از موادی که ارزش غذائی بیشتری دارند و باب طبع نیز هستند استفاده نمائید.
پس با همه این تفاصیل نتیجه می‌گیریم اگر کمی سلیقه در تهیه و انتخاب مواد داشته باشیم و در نهایت هنگام سرو غذا در چیدمان آن دقت کنیم می‌توانیم از غذاهای ساده مثل املتی که تهیه شده از تخم‌مرغ و قارچ و کمی ذرت و مقداری فلفل سبز لذت ببریم. غذای ساده دیگر، خوراک سبزیجات می‌باشد که از سیب‌زمینی، گل کلم، کدو سبز، هویج پخته و مقداری سویا همراه با سبزیجات خشکی مثل نعنا یا آویشن و ادویه‌های دلخواه تهیه شده است.
استفاده از چند قاشق ماست برای تهیه دوغ یا همراه کردن آن با کمی آبلیمو و نمک و فلفل برای تهیه سس سالاد هم یک نمونه دیگر است.
با امید این‌که بتوانیم تغذیه‌ای سالم و در عین حال مقرون به‌صرفه را با فرهنگ‌سازی صحیح و کاهش سطح توقعات و تشریفات در کشورمان به انجام برسانیم.

منبع : ماهنامه اقتصاد خانواده

مطالب مرتبط

بهترین گوشت


بهترین گوشت
گوشت مرغ و ماهی به دلیل مقادیر پایین کلسترولی که دارند برای کاهش چربی خون توصیه می شوند از این رو توصیه می شود تا بیشتر از مرغ خصوصاً سینه مرغ و ماهی استفاده کنند، البته بهترین روش پخت برای این مواد غذایی کباب و یا آبپز کردن است.
از آنجائی که ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است میتواند سطوح کلسترول تری گلیسرید و حتی فشار خون را بکاهد و امکان چسبندگی پلاکت ها را کم کند.به علاوه ماهی غنی از پروتئین و ویتامین های گروه B و فقیر از چربی های اشباع است بنابراین خوردن ماهی ۲ تا۳ بار در هفته به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی سالم،الزامی است در حالی که گوشت قرمز در مقایسه یا سایر انواع گوشت ها، کالسترول بالاتریدارد و برای افرادی که چربی خون بالا دارند توصیه نمی شود در رژیم این افراد مصرف گوشت قرمز هفته ای یک بار و آن هم فقط در یک وعده غذایی مجاز است.

نویسنده مطلب :رضا دهقان


وبگردی
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا - پرواز تمام هواپیماهای «آسمان» در اروپا ممنوع است
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری - دگرديسي‌هاي فراواني در ايران صورت گرفته‌است؛ اصولگرايان اصلاح‌طلب شده‌اند، تحول‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، مسئولان پاسخ ناكارآمدي‌هاي خود را از مردم مي‌خواهند و در تازه‌ترين نوع اين استحاله‌ها فردي كه بسياري مدعي هستند او برآمده از مهندسي انتخابات است با ارسال نامه به رهبرمعظم انقلاب درخواست برگزاري انتخاباتي آزاد، زودهنگام و به دور از مهندسي كرده‌است! محموداحمدي‌نژاد همان پديده خانمان براندازي كه براي…
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    ۴ نکته مهم و اساسی در ازدواج
    ازدواج مهم ترین بخش از زندگی هر دختر و پسری است برای یک ازدواج موفق نکات بسیاری وجود دارد اما این ۴ نکته، مهم ترین نکات برای یک ازدواج موفق است